Doorgaan naar artikel

Elektrische trekker stap dichterbij

De elektrische trekker komt weer een stap dichterbij. John Deere toont met de ‘SESAM’ een serieus prototype waarbij dieselmotor en brandstoftank plaats maken voor een dik accupakket. Daarnaast is deze trekker ook bruikbaar als opslag voor (zelf opgewekte) elektriciteit.

John Deere toonde het studiemodel aan de pers tijdens de ‘Sima Innovation Awards’, een voorbode van de Parijse machineshow die plaatsvindt vanaf 26 februari 2017. Het studiemodel volgt eerdere concepten op. De Amerikaanse fabrikant toonde twee jaar terug op de Sima de hybride ‘E-typen’, die zowel op diesel als elektrisch rijden, en de zogenoemde ‘Battery-Boost’ met een accu-pakket in de fronthef.

John Deere geeft dit nieuwe studiemodel de naam ‘SESAM’ omdat de beginletters staan voor ‘Sustainable Energy Supply for Agricultural Machines’. Vrij vertaald: duurzame energiebron voor landbouwmachines’.

6R-serie zonder blok en tank

Dan de details. De basis is een trekker uit de 6R-serie waarbij motorblok en dieseltank plaatsmaken voor accu’s. De Lithiumaccu’s zijn qua sterkte en bouwwijze vergelijkbaar met die van de huidige generatie elektrische auto’s en heftrucks. Ze hebben een kracht van 130 Kwh bij 670 Volt. Ten opzichte van de gewone versie mét dieselmotor weegt deze trekker 500 tot 1.000 kilo meer.

In de trekker zijn de transmissie, hydrauliekvoorziening, aftakas en wielaandrijving gelijk aan de traditionele 6R. Onder het accupakket liggen twee 150 kW-elektromotoren: één voor aandrijving van de transmissie (de wielen) en één voor aandrijving van aftakas, smering en de hydraulische installatie. Afhankelijk van de behoefte, wordt het elektrische vermogen verdeeld over beide elektromotoren. Bij het afremmen van de trekker, of het bergafwaarts rijden, wordt energie teruggewonnen.

John Deere’s SESAM: een 100 procent elektrische trekker waarbij motor en brandstoftank plaatsmaken voor een immens accupakket.

Foto: John Deere

Accu na twee uur leeg

De hamvraag is: hoe lang kan de trekker werk verrichten voordat de accu’s weer moeten worden opgeladen? Bij licht manoeuvreerwerk op het erf, weg of land, kan je drie tot vier uur vooruit. Wie even lekkere zware klei gaat omploegen, heeft de accu’s na twee uur leeg volgens Volker Kegel, de verantwoordelijke voor dit John Deere-project.

Kegel ziet de trekker dan ook vooral als een trekker die het werk op- en rond het erf verricht en tussentijds de gelegenheid krijgt om de accu’s weer bij te laden.

Trekker ook energieopslag

Daarbij is het accupakket zo fors bemeten, zo stelt Kegel, dat de trekker ook kan dienen als energieopslag. In rustige perioden kun je zelfopgewekte elektriciteit opslaan en elders weer inzetten. Ook daarvan zijn al meerdere voorbeelden bekend. Zoals autofabrikant Tesla, die accupakketten op de markt brengt waarbij je ’s avonds en ’s nachts de eerder opgeslagen zonne-energie alsnog kunt gebruiken om je huis te verlichten en de wasmachine te laten draaien.

De Duitser Volker Kegel is (mede)verantwoordelijk voor het SESAM-project. De introductie van elektrische werktuigen is volgens hem de volgende belangrijke stap.

Foto: Bas van Hattum

Elektrische werktuigen

Dan de toekomst. Wat kunnen we op korte termijn verwachten? Als het aan John Deere ligt, wordt de volgende stap het elektrisch aandrijven van werktuigen. Als je toch zo veel elektrische power aan boord hebt, kan je daar best een zwadhark van laten draaien, de vele bandjes en zeefbanden van een aardappelrooier mee aandrijven of een klepelmaaier in werking zetten. Bijzonder detail is dat de Franse fabrikant Rousseau ook een Sima Innovation award won met de ontwikkeling van een elektrische klepelmaaier.

Elektrische trekker voorlopig nog niet te koop

Met de komst van deze John Deere is de elektrische trekker weer een stapje dichterbij. De trekker volgt de trend die we zien bij de auto’s en de trucks. De trekker verkeert nog in een testfase. Van een commercieel model voor verkoop aan boeren is voorlopig (nog) gaan sprake. Misschien over twee jaar op de volgende SIMA?

Share this

Afbeelding
Bas van Hattum

hoofdredacteur TREKKER

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin