De Duitse machinefabrikant Fendt heeft tijdens een persevenement in het Noorse Bygdøy het officiële productiemodel van zijn elektrische standaardtrekker gepresenteerd: de Fendt e107 Vario. Als basis diende de Fendt 207 S, maar dan met een accupakket en een elektromotor.
Duitsland is het thuisland van Fendt. Toch wordt de nieuwe elektrische e107 S Vario (S staat voor ‘Standard’) gepresenteerd nabij het Noorse Oslo. Ergens is het ook wel weer logisch dat het hier gebeurt: 95% van de nieuw verkochte auto’s hier is elektrisch. Op de Bygdø Kongsgård, de boerderij en zomerresidentie van de koning van Noorwegen, kunnen we de nieuwe trekker proberen.
Met motorrem
Voor we ingaan op de technische zaken, kruipen we achter het stuur van de trekker. Van binnen zijn er slechts enkele details waaruit je kunt afleiden dat het een elektrische trekker is. Op de vloer, tussen het koppelingspedaal en de remmen, vinden we een drukknop in de vloermat. Die knop fungeert als een motorrem, voor wanneer je bijvoorbeeld een heuvel afrijdt. Door die in te trappen, laadt de accu zichzelf op en rem je de trekker bij. Dat gaat vrij geleidelijk, en voelt niet heel anders dan enkel het rijpedaal loslaten. Verder zijn er in beide schermen accupercentages te zien. In het scherm op de armleuning kun je een groter symbool vinden, en hier ook direct een aantal instellingen invoeren. Zo kun je kiezen uit drie vermogensniveaus: Eco, Dynamic en Dynamic+. Hier komen we later op terug. Eerst rijden.
Stil in de cabine
De eerste keer dat je instapt en de sleutel omdraait, heb je het gevoel dat de trekker niet start. Er klinkt geen driecilindertje dat stationair draait. Alleen het woordje ‘Ready’ op je dashboard geeft aan dat je kunt gaan rijden. Zodra je een richting kiest, gaat de elektromotor met een stationair toerental van 800 t/min draaien. Die kun je buiten de trekker goed horen zoemen, maar in de cabine verneem je hier weinig van. Zeker niet als je de radio aan hebt. Voor een Fendt-rijder is er nauwelijks verschil te merken in de rijervaring door de Vario-transmissie die achter de elektromotor zit. Wel merk je dat er flink meer pit in zit als je de pedaal omlaagdrukt. Immers, een elektromotor heeft altijd het volledige koppel.
Veel ruimte om ook hard te rijden met de trekker hebben we helaas niet. Maar tot een kilometer of 15 per uur is er verrassend weinig te horen van de elektromotor in de cabine. Toen we met het prototype van de e100 reden, was er een erg hinderlijk, dreunend en zoemend geluid te horen in de cabine. Aanpassingen in de planetaire overbrenging van de Vario-bak, waaronder een andere vertanding en ander type olie, zorgen er nu voor dat je in de trekker niets hoort. De demonstrateur die bij ons in de cabine zit, geeft aan dat je bij hogere snelheid wel wat meer gaat horen. Echter, we kunnen dat niet bevestigen door het kleine proefterrein. De trekker zal vast wel regelmatig de topsnelheid aantikken, maar wie een elektrische e107 overweegt, zal de trekker niet zo snel als transportvoertuig op de openbare weg in gaan zetten.
Accupakket van 100 kWh
Nog even terug naar de techniek; die komt praktisch volledig uit de e107V-smalspoortrekker. Onder de kap ligt namelijk een accupakket van 100 kWh. Die functioneert als een energieopslag voor de 55 kW-elektromotor die tegen de Vario-bak is geschroefd. De trekker kan daarmee 55 kW (73 pk) continu leveren, en enkele minuten pieken tot 66 kW (90 pk). Hiervoor moet de instelling in het beeldscherm op Dynamic+ staan. Het idee erachter is dat wanneer je bijvoorbeeld een heuvel oprijdt, je tijdelijk een boost kan gebruiken. Altijd op dit vermogen rijden is technisch nog niet mogelijk.
Opladen kan met een 80 kWh gelijkstroomlader of een 22 kWh wisselstroomlader. Van 20 tot 80% opladen doe je in 45 minuten met de snellader; de wisselstroomlader doet vier uur over het opladen van de lithium-ion-accu. Een 700 Volt elektromotor drijft een Vario ML 70-transmissie aan. De frontaftakas wordt direct door de elektromotor aangedreven. Het gewicht van de trekker is zo’n 200 kilo meer dan zijn dieselbroertje.
1,6 tot 1,8 keer duurder
Fendt mikt met deze elektrische trekker voornamelijk op overheidswerkzaamheden (waterschap, Staatsbosbeheer, gemeentes, provincies) en boeren met agrarische sectoren met extra vergoedingen voor emissiebeperkingen. De hoofdmoot van deze trekkers zal in Europa verkocht gaan worden. In Californië (VS) ziet de fabrikant ook interesse in elektrische trekkers. Fendt liet weten in staat te zijn elektrische trekkers met 150 pk te kunnen bouwen, maar gaat eerst de markt aftasten met dit model. Trekkers boven de 150 pk gaat Fendt naar eigen zeggen niet elektrificeren. Om die op alternatieve brandstoffen te laten draaien, ontwikkelt het bedrijf waterstofmotoren. Boven de 300 pk zal het voorlopig bij HVO als alternatieve brandstof blijven, wat je overigens al in alle huidige dieselmotoren kunt gebruiken.
De fabrikant gaat 1.000 stuks per jaar bouwen van de e107-trekker, en kan opschalen tot ongeveer 7.000 per jaar. De trekkers zullen naar verwachting tussen de 1,6 tot 1,8 keer duurder zijn dan de standaard Fendt 207 Vario. De 207 S Vario is beschikbaar vanaf bruto €122.994. Dat wil zeggen dat de elektrische Fendt e107 S Vario tussen €196.000 en €220.000 bruto zal zitten. De productie start in het tweede kwartaal van 2025.