Doorgaan naar artikel

‘Eén oplossing bestaat niet’

De verpakte biologische paprika in het schap van Jumbo is tot Mispaksel van 2019 uitgeroepen. In de terminologie van initiator Greenpeace is de paprika ‘het meest onzinnige in plastic verpakte product’. Het maakt daarbij niet uit dat het plastic een bioplastic is. Ook dit plastic komt in de natuur. Paprika kan prima zonder jasje, aldus de organisatie. Jumbo zegt in een reactie hard op zoek te zijn naar alternatieven.

Deze ‘schandprijs’ van Greenpeace staat model voor de strijd tegen onnodige verpakkingen. Nieuw is het allemaal niet. De groente- en fruitsector kende al een Brancheplan Duurzaam Verpakken 2013-2018. Versie II loopt nu tot 2022. Op het uitgangspunt is niks aan te merken: alleen verpakken als dit tot een vermindering van de totale milieubelasting van het product leidt. Het is goed dat er concrete doelen zijn gesteld, anders zou het bij een intentie kunnen blijven: 15% minder verpakkingsmateriaal in 2022. Dan moet ook 90% recyclebaar zijn.

Diverse redenen voor verpakkingen

En toch is het niet eenvoudig. De redenen voor verpakkingen zijn divers: voedselveiligheid, houdbaarheid, bescherming, kwaliteit, presentatie en traceerbaarheid. Zij wegen allemaal mee. De regierol in deze ligt veelal bij de retail. Sinds vorig jaar ligt ook daar een convenant met soortgelijke afspraken als in het brancheplan. Tuinders krijgen daarmee te maken. Albert Heijn bijvoorbeeld test een plasticvrije agf-afdeling. De aanvoer moet ook anders.

Wie hier roept dat papier, karton of gerecycled materiaal de oplossing van al dit kwaad is, zit mis

Ondernemen in de tuinbouw

Wie hier roept dat papier, karton of gerecycled materiaal de oplossing van al dit kwaad is, zit mis. De milieubelasting van dit materiaal kan weleens hoger uitpakken. En wat te denken van rest-inkt. In relatie tot voedselveiligheid? Eén oplossing bestaat niet.

Op het congres Ondernemen in de tuinbouw op 21 november komen al deze aspecten aan de orde. Het gaat dan over concrete initiatieven om te verduurzamen. In de wetenschap dat de supermarkten de regie voeren, zijn consumententrends op dit gebied erg belangrijk. En natuurlijk speelt de balans in opbrengsten en kosten van materiaal een grote rol.

Goed geïnformeerd

De maatschappelijke discussie over verpakkingen, met het schrikbeeld van de uitdijende plastic soep in zeeën en oceanen, houdt nog wel even aan. Het is belangrijk om goed geïnformeerd dit traject in te gaan. Anders nemen anderen voor jou de beslissing.

Share this

Jan vullings
Jan Vullings

hoofdredacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin