De coronacrisis levert voor de tuinbouwsector ook positieve ontwikkelingen, zoals een hogere consumptie en het beter wassen van producten in de keuken.
Dat blijkt uit het onderzoek Eetgedrag en Corona van Flycatcher, in opdracht van het Voedingscentrum. Het betreft een digitaal afgenomen onderzoek onder 1.030 consumenten. Vooral 65+-ers zijn meer groente en fruit gaan eten om hun weerstand te verhogen, blijkt uit het onderzoek. Zo is onder andere 17% (meer) groente en fruit gaan eten en slikt 12% (meer) vitamine supplementen.
Vooral meer fruit
De onderzoekers vroegen ook naar koopgedrag. Dan blijkt dat 9% zegt meer groente te hebben gekocht en 16% zegt meer fruit te kopen door de coronacrisis. Dat lijkt ook gekoppeld aan het meer thuiswerken van de mensen. Als zij op werklocaties normaal groenten eten in de kantine, willen ze dat thuis ook.
Stijging bewerkte groente
Ook keken de onderzoekers naar wat voor groente is gekocht. Dan blijkt dat 17% van de consumenten meer houdbare producten koopt in pot of blik. Ook is de diepvriesgroenteverkoop met 11% gestegen.
Eén op de tien consumenten gaat vaker naar de groenteboer (en/of slager en bakker), blijkt uit het onderzoek.
De meeste Nederlanders geven aan niet anders te zijn gaan eten sinds de invoering van de #coronamaatregelen, zo blijkt uit ons laatste onderzoek. Zijn ze wel anders gaan boodschappen doen en koken? Je leest het hier ⤵️ https://t.co/GRZZB4aKko
— Voedingscentrum (@voedingscentrum) May 7, 2020
Grote winst in de keuken
Het Voedingscentrum denkt dat verbeterde hygiëne van consumenten in de keuken ook een belangrijk effect is van de coronacrisis. Ongeveer twee derde zegt vaker of beter de handen te wassen voor het koken en eten.
Verder is bijna de helft de groente vaker of beter gaan wassen (45%) en letten zij beter op de hygiëne (47%). Volgens het Voedingscentrum is dat zeker goed nieuws. Roel Hermans, expert voeding en gedrag bij het Voedingscentrum: “Dat zou veel winst betekenen. Meer hygiëne kan leiden tot minder voedselinfecties bijvoorbeeld.”