Plannen van de zelfstandige supermarktbedrijven Aldi Nord en Aldi Süd om samen in te kopen zullen de afzet van versproducten raken, stelt Duits tijdschrift.
Zo’n samenwerking zou kritisch benaderd moeten worden door de Duitse Bundelskartellamt, stelt het Duitse blad Agrarheute. De twee supermarktbedrijven gaan eerst onderzoeken of ze in Duitsland op het gebied van inkoop en marketing kunnen samenwerken. Ze hebben dat bevestigd na een bericht in het Duitse financieel-economische magazine Manager Magazin.
Prijsleiderschap
Nu al signaleert het blad Agrarheute dat als een van de Aldi’s in Duitsland de melkprijzen verlaagt, dit binnen enkele dagen door concurrenten wordt overgenomen. Dat effect zal sterker worden bij een grotere inkoop, zo is de gedachte. Aldi Nord bundelde in 2017 al de internationale inkoop van A-merken in een strijd om het prijsleiderschap met Lidl.
In Duitsland hebben de Aldi’s een opgetelde voedingsomzet van € 22,8 miljard en bezit daarmee een vierde plek in de top 10 van supermarkten na Edeka (€ 48 miljard), Rewe-Gruppe (€ 28,6 miljard) en de Schwarz-Gruppe (onder meer Kaufland en Lidl) met € 28 miljard.
Aldi Nord beheert de Aldi’s in Nederland
Aldi Nord beheert de winkels in West-Europa (waaronder Nederland) en Polen, Aldi Süd die in Midden- en Oost-Europa, Groot-Brittannië en de VS. In Duitsland wordt de omzet van beide winkelketens vaak opgeteld als Aldi Gruppe.
De Duitse Bundeskartellamt deed in 2015 nog een grondig onderzoek naar het effect van inkoopbundeling door een geplande fusie van Edeka met Tengelmann (nummer 7 in de Duitse top 10). Dat was een onderzoek naar regionale effecten. Omdat de 2 Aldi-ketens niet in dezelfde regio’s actief zijn, is de omzet niet opgeteld in dat onderzoek. De Duitse Bundeskartellamt gaf dat jaar geen toestemming voor de fusie tussen Edeka en Tengelmann, maar geeft daarmee aan kritisch te kijken naar effecten van inkoop.