Gezondheidsonderzoek naar verkopen in supermarkten is lastig. Er is niet volledig inzicht in bijvoorbeeld groenteconsumptie. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR).
Productgroepen zijn te grof ingedeeld voor gezondheidsonderzoek naar verkopen in supermarkten. Zo zijn bijvoorbeeld in de categorie ‘samengestelde maaltijden’ zowel verse maaltijdsalades als diepvriespizza’s meegenomen. Er is niet vast te stellen hoeveel producten daarmee voldoen aan de richtlijnen van de Schijf van Vijf, stellen onderzoekers van WUR.
Gezond aanbod
In het onderzoek ‘Monitoring van de mate van gezondheid van het aanbod en de promoties van supermarkten en out-of-home-ketens’ blijkt dat gezonde producten in het promotiebeleid (met aanbiedingen) achtergesteld zijn op producten als frisdrank, dranken, koek en snoep en sauzen. Ook stellen de onderzoekers dat nu geen goed inzicht bestaat in een aantal categorieën of productgroepen en verschuivingen daarbinnen.
Nutri-Score kan verhelderen
Binnen die productgroepen verschuiven de recepten, daar is te weinig aandacht voor. Te verwachten is bijvoorbeeld dat het aantal kant-en-klaarmaaltijden met verse groente toeneemt ten opzichte van de minder gezonde varianten. Daardoor is ook geen goed inzicht mogelijk in hoeveel maaltijden gezond zijn naar de richtlijnen van de Schijf van Vijf.
De onderzoekers zien wel dat het nieuwe meetinstrument voor gezondheid ‘Nutri-Score’ meer inzicht kan verschaffen. Dat systeem kan meer nuance weergeven binnen het supermarktassortiment. Nutri-Score kan bijvoorbeeld een uitkomst bieden om het aandeel producten met verschillende scores (A t/m E) in kaart te brengen.
Kwart kindermenu’s met groente
De onderzoekers keken niet alleen naar reclames. In circa 150 winkels werd bij 4% van de kassa’s een aanbieding aangetroffen met (snack)groente of fruit. In de horeca blijkt dat circa een kwart van de bedrijven kindermenu’s met standaard groente en fruit aanbiedt.