Doorgaan naar artikel

Dutch Food Week meer dan boer en tuinder

Met een naamsverandering, internationale ambities en meer sponsoren doet de organisatie van de Dutch Food Week er dit jaar ‘een schepje bovenop’.

De Dutch Food Week vindt dit jaar voor de vijfde keer plaats, van 5 tot en met 16 oktober. Dit jaar voor het eerst onder deze naam, daarvoor bekend als de Dutch Agri Food Week. Dit jaar wil de organisatie ‘er een schepje bovenop doen’. De week moet naast regionale bekendheid, meer landelijke en internationale aandacht krijgen. Voorzitter van de Dutch Food Week is Aalt Dijkhuizen. Dijkhuizen: “We hebben dit jaar als doel om de kracht van de Nederlandse agrifoodsector in regionaal, nationaal en internationaal perspectief te laten zien”.

‘Wat eten we?’

Het centrale thema van dit jaar is ‘wat eten we?’. “Het is een vraag die bijna iedereen elke dag wel stelt”, aldus Dijkhuizen. “Tegelijkertijd is het een dubbele vraag: weten we eigenlijk wat we eten? Waar komt ons eten vandaan, hoe is het bewerkt en welke ingrediënten heeft het?”

Vorig jaar vulde AH Het Plein in Den Haag met groente voor toen nog de Dutch Agri Food Week. - foto: Ton van der Scheer

Vorig jaar vulde AH Het Plein in Den Haag met groente voor toen nog de Dutch Agri Food Week. – foto: Ton van der Scheer

Activiteiten door heel Nederland

Tijdens de 11 dagen durende week vinden door het hele land verspreid activiteiten plaats. Organisatoren van evenementen kunnen hun evenement zelf aanmelden voor de week. “De meeste activiteiten hebben te maken met het centrale thema, sommige zijn wat breder.” Het openingsevenement organiseert de organisatie van de Dutch Food Week zelf en dat geeft het startschot met een fototentoonstelling van de Fotograaf des Vaderlands Jan Dirk van der Burg. Hij heeft 10 foto’s gemaakt van huishoudens aan het avondeten. Daarnaast zijn alle ingrediënten apart gefotografeerd en door Wageningen Universiteit voorzien van informatie over onder andere de herkomst en voedingswaarde.

Naamsverandering

De naam van het evenement veranderde dit jaar van Dutch Agri Food Week – nogal een mond vol – naar Dutch Food Week. Dijkhuizen: “Food is de insteek, met de boer en tuinder als belangrijke schakel. Maar er is meer. We willen de kracht van en de vernieuwing in de hele keten laten zien, van boer tot winkelvloer. Het is een geweldige sector die internationaal hoog aangeschreven staat. Alle facetten komen aan bod. Daarmee hopen we de hele keten beter te positioneren en bij te dragen aan een betere waardering.” De week is volgens Dijkhuizen echter geen ‘mooi-weer-show’. Discussies en meningsverschillen over wat we eten of zouden moeten eten en waarom, zijn juist goed.” Zo is er ook een evenement met De Vegetarische Slager. Dijkhuizen: “Ook bij vegetarische producten kunnen we onszelf afvragen wat we dan eten en wat er aan deze producten wordt toegevoegd en of dat gezond is.”

Tijdens de Dutch Food Week is er ook een evenement met De Vegetarische Slager. - Foto: ANP

Tijdens de Dutch Food Week is er ook een evenement met De Vegetarische Slager. – Foto: ANP

Voor publiek én ondernemers

De activiteiten door heel het land zijn zeer divers, van serieus – zoals de workshop ‘Verdienvermogen Voor Voedseltransitie’ door Schuttelaar en Partners speciaal voor ondernemers die het anders willen doen maar dan wel mét economisch rendement of het uitgebreide programma van Brightlands in Venlo – tot aan een mix van fun en info voor het brede publiek – zoals het driedaagse World Food Festival in Rotterdam en omstreken, met foodmarkt aan de Binnenrotte en excursies naar de kassen van het Westland en B-Driehoek. En in Erica alweer de 21ste editie van Kunst in de Kas.

Evenement groeit ieder jaar

De Dutch Food Week is 5 jaar geleden opgezet door de Topsector Agri&Food, AgriFood Capital, Brightlands Greenport Venlo, FoodValley NL en Greenport Westland-Holland. De editie van vorig jaar telde 175 evenementen, georganiseerd door 425 organisaties op meer dan 1.000 locaties in Nederland. Er kwamen zo’n 71.000 bezoekers op af. “Ieder jaar groeit het aantal bedrijven dat meedoet, het aantal activiteiten en het aantal bezoekers. Dit jaar hebben we ook fors meer sponsoren weten aan te trekken”, aldus voorzitter Aalt Dijkhuizen. Partners van de evenementenweek zijn bedrijven, overheden en kennisinstellingen.

Share this

Afbeelding
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin