Doorgaan naar artikel

Dutch Food Week brengt ‘vijanden’ bijeen

De Dutch Food Week is er om mensen en hun voedselsmaken en -meningen bijeen te brengen. En dat lukt nog ook.

Het is deze week Dutch Food Week. Dat krijgt vorm in allerlei leuke, publieksvriendelijke activiteiten. Zo is het donderdag 12 oktober Nationale Groente en Fruitdag en krijgt degene die de lekkerste lunchfoto plaatst op een van de socials een ‘rijkgevulde groente- en fruitmand’.

Ook wordt deze donderdag nog wat ernstiger werk gemaakt van het promoten van fruit en groente met het in Den Haag ondertekenen van het Maatschappelijk Akkoord 0% btw op groente en fruit. Hoofdondertekenaars zijn GroentenFruit Huis en Alliantie Voeding voor een Gezonde Generatie. Het akkoord wordt mede ondertekend door een aantal Kamerleden, supermarkten en diverse hoogleraren.

Het is een van de manieren om een steviger en breder maatschappelijk draagvlak te creëren onder het telen van groente en fruit in Nederland. Dat is ook exact de strekking van een bijeenkomst in het World Horti Center in Naaldwijk, belegd door Bayer en eveneens horend bij die Dutch Food Week.

Bestseller-Amerikaan schetst de tegenstelling

Een zaal vol tuinbouwprofessionals en -bestuurders – en ook een enkele daadwerkelijke tuinder – luisterde naar de Amerikaanse schrijver Charles C. Mann die in 2018 een bestseller scoorde met het boek The Wizard and the Prophet. De tovenaar uit de titel was Norman Borlaug, de plantenteeltprofessor die in 1970 de Nobelprijs voor de vrede kreeg als vader van de Groene Revolutie die wereldwijd de agrarische productiviteit zodanig omhoog kreeg dat het miljoenen zo niet miljarden mensen van hongersnood bevrijdde. De profeet is de ook Amerikaanse ecoloog William Vogt, die dan weer de grondlegger is van de gedachte dat we met de moderne methoden van voedsel produceren de draagkracht van onze planeet overbelasten.

Nieuwe wind waait partijen bijeen

De geschetste tegenstelling is in het huidige politieke debat rond stikstof, klimaat en biodiversiteit springlevend, in heel de wereld en niet het minst in Nederland. Maar nu het maatschappelijk draagvlak voor oplossingen. De nieuwe wind die er lijkt te waaien in dat schijnbaar zo hopeloos gepolariseerde debat gaat over het gezamenlijk zoeken en vinden van oplossingen.

Geen feitenstrijd maar waardenstrijd

Ecomodernist en ‘tovenaar’ Hidde Boersma verwoordt dat aldus: “We doen steeds maar alsof het een feitenstrijd is. Maar het is een waardenstrijd.” Je kunt allebei gelijk hebben, de één met die feiten, de ander met weer andere feiten. Maar kun je met iemand die met andere feiten andere waarden bovenaan zet dan jij, het wél eens worden over hoe je het voedselsysteem zo inricht dat je dat complex aan problemen – weersextremen, obesitas, honger, ongelijkheid – die wel degelijk iedereen ziet en ervaart, niet verergert maar vermindert.

‘Ja, ik stond op de A12’

Aan de andere kant van het waardenspectrum, als ‘profeet’, was Sarah van Buren uitgenodigd. Voorvrouw in de Jonge Klimaatbeweging en, ze maakte er geen geheim van, ze had ook op de A12 gestaan. “Ik ben voor extensivering, agroecologie en voedselbossen. En jawel, dan kunnen we met een ander menu en een betere veredeling van al het voedsel straks 10 miljard mensen voeden.”

Volgens haar zijn jongeren het gepolariseerde debat wel voorbij, hoe graag media daar de camera ook op willen zetten. Dat het ook genuanceerder kan bewijst volgens haar het feit dat NAJK een van de zes partijen is die meedoet aan het Jongerenplatform van het Groenpact. Hidde Boersma en Joris Lohman (Van Burens voorganger bij het Youth Food Network) gaven al het voorbeeld met het lanceren van hun platform Stop The Foodfight.

WUR leert ook sociale vaardigheden

En vanuit de zaal kwam WUR-opleidingsdirecteur Anja Kuipers met het nieuwe samenbrengen van studenten biotechnologie en resilient farming and foodsystems (voorheen ecologische landbouw). “Voor alle studenten geldt dat we ze meer dan in het verleden ook meer willen scholen in sociale vaardigheden. Om met elkaar en met mensen buiten de universiteit te kunnen praten, in plaats van alleen maar met oogkleppen op hun techneutending te kunnen doen.”

Bekijk ook de video: Dutch Food Week: Hoe overtuig je consumenten om meer lokaal te kopen?

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin