Duitse asperge- en aardbeientelers noemen de beschikbaarheid van seizoensarbeiders als een van de grootste knelpunten waarmee zij in hun bedrijfsvoering te maken hebben. Dat blijkt uit een enquête van het VSSE.
Het VSSE (Verband Süddeutser Spargel- und Erdbeeranbauer) schreef 1.000 bedrijven verdeeld over Duitsland aan om een enquête in te vullen. Van 155 bedrijven kwam het enquêteformulier ingevuld retour. Op de vraag naar de problemen in de bedrijfsvoering kwam de beschikbaarheid van seizoenarbeiders als een van de grootste problemen naar voren.
Verslechterde beschikbaarheid oogstpersoneel
In de enquête gaf slechts 1,8% van de respondenten aan dat in hun situatie de beschikbaarheid aan oogstpersoneel verbeterd is. In 2018 was dat 0,9% van de respondenten. Volgens 47,3% is de situatie in 2019 verslechterd, in 2018 gaf dat 40,7% van de respondenten aan. In 2018 vond nog 49,9% dat de situatie aanmerkelijke verslechterd was, in 2019 is dat met 19,6% een stuk minder. Voor 31,3% is de situatie niet veranderd (in 2018 was dat 9%), maar dat wil nog niet zeggen dat de situatie naar tevredenheid is.
Seizoenskracht komt niet opdagen
Verder neemt het probleem van seizoenkrachten die niet op komen dagen toe. Slechts bij 19,6% van de telers kwamen alle regelde arbeidskrachten daadwerkelijk opdagen. Bij 7,7% kwam 50% of meer van de aangemelde arbeidskrachten niet opdagen.
Oogstpersoneel gaat eerder naar huis
Daarnaast ging gemiddeld 16% van het oogstpersoneel eerder dan de afgesproken periode al naar huis. Met 25,5% is het aandeel van bedrijven dat meer dan 20% van het oogstpersoneel voortijdig zag afhaken ten opzichte van 2018 verdubbeld. Gemiddeld kon 8,9% van de asperges niet geoogst worden vanwege personeelstekort.
Maatregelen telers
Om het personeelstekort te beperken, heeft 74,8% van de telers in 2019 het areaal verkleind. Intensiever telen op een kleinere oppervlakte doet 56,8% en 50,5% heeft de (ergonomische) arbeidsomstandigheden verbeterd. Op 45% van de bedrijven is de oogst voortijdig beëindigd.