Extra inspanningen van telers om aan extra eisen van Duitse supermarkten te voldoen, leveren een meerprijs op.
Dat blijkt uit onderzoek van onderzoekers van DLO-LEI. Ze verzamelden exportprijzen van tomaten, paprika, komkommer en appel van verschillende landen naar Duitse afnemers. Deze werden naast de exportprijzen voor stromen naar andere markten gelegd. Volgens onderzoeker Jan Buurma is de prijsbonus die de topsupermarkten in Duitsland betalen ‘aanzienlijk’. De onderzoeksresultaten zijn als samenvatting gepresenteerd in een internationaal congres over geïntegreerde teelt in Poznan (Polen). Met topkwaliteit wordt bedoeld product van de beste cultivars, met goede smaak, kleur en lage residugehaltes.
De onderzoekers vergeleken exportprijsgegevens van Frankrijk, Nederland, Italië en Spanje. Met name bij de producten waar differentiatie mogelijk is (paprika, appel en tomaat) bleek zo’n prijsbonus te bestaan. Voor komkommer was het effect minder.
Voor het onderzoeksproject PURE gingen de onderzoekers naar Italië en Spanje om onderzoek te doen naar de geïntegreerde teelt. De kritiek op extra inkoopeisen van Duitse retail hebben onderzoekers ertoe gebracht gegevens van Eurostat te bestuderen over de jaren 2000 tot en met 2013. Daar vonden de onderzoekers de genoemde effecten.