De Duitse supermarktketen Netto Marken-Discount vraagt volgende week, dat wil zeggen van 30 mei tot en met 4 juni, 10 cent extra voor een reeks producten.
De opbrengst gaat naar de boeren die de waren hebben geproduceerd. De actie draait onder de leus ‘Een hart voor producenten’ (‘Ein Herz für Erzeuger’).
De bedoelde producten, variërend van groente, fruit en zuivel tot vlees en vleeswaren, zijn voorzien van een logo met de leus. De door de consument te betalen prijstoeslag wordt door de grootgrutter zelf verdubbeld.
Netto Marken-Discount belooft dat er door controle van onafhankelijke advocaten op zal worden toegezien dat de opbrengst inderdaad onverkort bij de producenten terecht komt.
tax op melk
De discussie over de inkoopprijs loopt op in Duitsland. Lidl-topman Klaus Gehring pleit voor een speciale belasting op melk, waarvan de opbrengst terecht moet komen bij de veehouders. Die suggestie geeft de Duitse supermarktbaas in een gesprek over de melkmarktcrisis met dagblad Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het belangrijkste voor Lidl en zusterketen Kaufland is volgens Ghering dat ze niet meer voor de melk betalen dan de concurrenten. “Ons maakt het in principe niets uit, hoe hoog de melkprijs is. Belangrijk is dat de inkoopprijs zo hoog of laag is als voor iedere willekeurige andere keten.
Melktop over crisis
Gehrings voorstel moet gezien worden tegen de achtergrond van de melktop die de Duitse landbouwminister voor komende maandag heeft belegd. Deelnemers zijn vertegenwoordigers van het Bauernverband (DBV), detailhandelsfederatie Handelsverband Deutschland (HDE) en zuivelfederatie Milchindustrie-Verband (MIV): Op de agenda staat overleg over oplossingen voor de melkprijscrisis.