De grote Duitse wereldwijd werkende retailer Metro Group splitst zijn voedingsactiviteiten af van overige activiteiten.
Daardoor zullen Makro en MediaMarkt niet meer tot hetzelfde concern behoren. Beide onderdelen kunnen beter onafhankelijk groeien door overname, zo is het plan.
De afgelopen jaren draaide de groep met teruglopende omzetten. In 2010 lag de omzet bij 67,25 miljard euro, vorig jaar (2014/15) bij 59,21 miljard euro. Het concern boekte in het jongste financiële verslagjaar een licht teruggelopen operationeel resultaat (ebit) van ruim 1,5 miljard euro. Zorgenkind is in het levensmiddelensegment volgens de experts vooral de hypermarktketen Real. De cijfers spreken wat dat betreft in ieder geval duidelijke taal: het operationele resultaat was negatief en belandde 441 miljoen euro in de min bij een met tegen de 9 procent gedaalde omzet van 7,7 miljard euro.
Daling
De groothandelszaken leverden 2,7 procent van de omzet in, die daarmee uitkwam op 29,7 miljard euro. Hier is de daling een uitvloeisel van zogenoemde portfolio-wijzigingen en valutakoersontwikkelingen, primair van de Russische roebel. Het operationele resultaat daarentegen nam iets toe van 904 miljoen euro in 2013/14 naar 975 miljoen euro.
De top van Metro Group noemt de splitsing een logische stap in de lopende heroriëntering. Er komen daardoor –volgens de toelichting bij het plan – twee marktleidende spelers tot stand met onafhankelijke managementsteam, die daardoor sterker kunnen focussen op de kernactiviteiten. Dat moet resulteren in een grotere flexibiliteit en transparantie.
Overnames
Belangrijk is ook dat de twee ondernemingen elk voor zich op zoek kunnen gaan naar bedrijfsovernamemogelijkheden en partnerschappen. Doelstelling van het levensmiddelenbedrijf is om de leidende positie verder uit te bouwen terwijl de positie op de markten in de kernlanden moet worden versterkt. De ondernemingsstrategie mikt daarbij in de groothandelstak op een transformatie naar een profiel als aanbieder van op de klant georiënteerde oplossingen, waar momenteel nog de pure verkoop zonder nonsens de boventoon voert. Zo heet het althans in de presentatie van de plannen. Of dat goed nieuws is voor de leveranciers zal uiteraard nog moeten blijken. Het duidt hoe dan ook op een verscherping van de competitieve inzet van Metro in de concurrentie met andere wereldwijde spelers als Sysco, US Foods en ook bijvoorbeeld het Nederlandse Sligro.