Baywa Produce heeft een moeizaam eerste halfjaar afgesloten door prijsdruk op de appelmarkt.
Baywa Produce had last van lage appelprijzen die sinds het begin van het jaar onder het vijfjarige gemiddelde bleven en in juli uitkwamen op gemiddeld € 0,51 per kilo. In mei lagen de Europese appelprijzen 11 procent onder het gebruikelijke niveau.
Voor het Baywa-onderdeel Produce leidde dat tot een omzetdaling van bijna 1 procent, naar €397 miljoen. Vooral met afzet van Duitse en Nieuw-Zeelandse appels. Baywa heeft in beide landen honderden telers.
Dubbel effect in twee landen
Baywa voelde dit voorjaar het effect van hoge voorraden in eigen land, maar met de Nieuw-Zeelandse appels kon het ook moeilijker de Europese markt op. Daarmee werd de druk op de appelmarkt dubbel gevoeld voor de multinational.
Meer Nieuw-Zeelandse appels worden daardoor in Aziatische landen afgezet. In China was door een lagere productie (vorstschade) meer vraag naar Baywa-appels uit Nieuw-Zeeland. Die appels vallen dit jaar overigens fijner uit, waardoor ook minder kilo’s worden geoogst.
Betere bezetting distributie
Baywa Produce zag de nettowins met 6% dalen naar € 10 miljoen. De lagere appelprijzen werden deels gecompenseerd door grotere volumes en betere bezetting van de koelcellen en distributiecapaciteit. Daardoor konden meer kosten worden doorgerekend.
Baywa is een bedrijf met agrarische en niet-agrarische activiteiten. In het eerste halfjaar was de totale omzet € 8,4 miljard met een nettowinst van € 52 miljoen. Fruithandel is daarmee relatief winstgevend voor Baywa. Uit bijna € 400 miljoen omzet is een winst van € 10 miljoen geboekt.