Baywa, Duitslands grootste appelvermarkter, heeft het eerste kwartaal van 2015 te kampen met druk op de handelsmarges bij appels.
De winst (vòòr rente en belasting) daalde van 2,0 miljoen euro in 2014 naar 0,9 miljoen euro dit jaar. De omzet steeg wel in dat kwartaal naar 128,8 miljoen euro. Grotere Europese volumes en het integreren van de verkopen van jongste aankoop Apollo uit Nieuw-Zeeland zijn de oorzaken voor de omzetgroei.
Baywa is de afzetorganisatie voor fruittelers van de Württembergischen Obstgenossenschaft Raiffeisen eG (WOG). Baywa verpakt en verkoopt op commissiebasis de appels van deze zeshonderd telers. In 2009 stapte Baywa in een Belgisch verpakkingsbedrijf, het jaar erop nam het Frucom over, importeur van Zuid-Amerikaanse appels, ook heeft het bedrijf met de Nieuw-Zeelandse onderdelen Turners&growers en Apollo een flink aandeel in de handel in Nieuw-Zeelandse appels. Die positie verschaft Baywa een aandeel op de Aziatische markt voor hardfruit.
Het Duitse handelsconcern Baywa zette in 2013 voor 567,7 miljoen euro fruit om, voornamelijk appels en peren. Dat was 468 miljoen euro in 2012.