Doorgaan naar artikel

Douane wil havenimport groente en fruit versnellen

Verbetering van de procedures bij import van groente en fruit moet voorkomen dat bedrijven Rotterdam gaan mijden.

De Douane zet stappen om vertragingen bij import van groente en fruit te voorkomen. Het is de uitkomst van aanbevelingen die eind 2019 zijn gedaan na een onderzoek Klantreis internationaal zakendoen. Dat blijkt uit antwoorden van staatssecretaris Alexandra van Huffelen van Financiën op Kamervragen.

Scannen leidt tot vertraging bij import groente en fruit

Met name het scannen kan tot vertraging leiden. Importeurs van groente en fruit ervaren de scancontroles van de Douane als hinderlijk doordat alleen de reder en niet de importeur ervan op de hoogte is dat een container gescand gaat worden. Dit leidt ertoe dat de importeur verrast wordt en geen rekening met de scan heeft gehouden in de planning van het verdere vervoer. Scanprocedures zijn ingevoerd om invoer van verboden middelen te traceren.

Lees verder onder de foto

Douane Rotterdam gebruikt de containerscan. De container wordt de hal binnengereden en de chauffeur verlaat de hal, waarna de scananalyse plaatsvindt. Foto: ANP

Douane Rotterdam gebruikt de containerscan. De container wordt de hal binnengereden en de chauffeur verlaat de hal, waarna de scananalyse plaatsvindt. Foto: ANP

Douane: informatie-uitwisseling gehinderd door geheimhoudingsplicht

De Douane heeft na het onderzoek stappen gezet om de informatie-uitwisseling te verbeteren, maar wordt hierbij gehinderd door geheimhoudingsplicht. Daarom moet informatie-uitwisseling bij alle partijen in de haven verbeteren, schrijft de staatssecretaris. De Douane heeft bij het scannen vaak contact met meerdere partijen, zoals de reder, de terminal voor opslag of degene die de goederen de EU heeft binnengebracht. Daar zit de importeur niet altijd tussen.

Importeurs vinden scanprocedures te lang duren

Overigens bleek uit het onderzoek dat importeurs de scanprocedure ook te lang vinden duren. Toch gaat de scanprocedure op de Maasvlakte in Rotterdam snel genoeg. De vertraging lijkt volgens de onderzoekers dan ook niet te zijn veroorzaakt door de Douane, maar door wachttijden bij de terminals, waar product tijdelijk wordt opgeslagen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin