Producentenorganisatie DOOR voorziet de komende jaren een autonome groei bij leden van 100 hectare.
Dat schrijft de organisatie in een persbericht. Het gaat grotendeels om bekende projecten als Schenkeveld langs de A4, Jan van Marrewijk in Dinteloord, Sweetpoint in Middenmeer en VD Holland in Andijk. Deels gaat de nieuwbouw in fases.
DOOR ziet onder haar leden al gebeuren wat de Rabobank in zijn toekomstvisie schetst: het samenvoegen van exploitatie en eigendommen in één bedrijf. Zo is Greenco een voorbeeld waarbij exploitatie en eigendom zijn samengevoegd. Bij Sweetpoint geldt dat voor de exploitatie en bij Prominent lopen gesprekken om dat verder vorm te geven. De telersvereniging heeft al 3 teeltbedrijven in eigendom.
Jaarrond
Daarnaast streven alle merken ernaar om jaarrond te leveren. Greenco en Prominent leveren jaarrond door belichting. Het belichte areaal van Prominent is afgelopen jaren gegroeid tot 157 hectare.
Purple Pride onderzoekt voor het derde jaar het jaarrond telen van aubergines door een belichtingsproef in de demokas. SweetPoint levert jaarrond product door samenwerkingen aan te gaan in Zuid Europa.
Toegevoegde waarde
Volgens directeur Jan Opschoor draait het niet alleen om productiegroei. “Groei is nodig om continu aan de marktwensen te voldoen. Niet alleen groei in jaarrond beschikbare hoeveelheden, maar juist ook groei in de professionalisering van de marktbenadering. Trade marketing en ketenmanagement zijn de manieren om waarde toe te voegen aan je product.” DOOR doet dat voorlopig buiten de GMO-regeling.
Toe naar professionele producentenorganisatie
Onlangs bezocht het expertiseteam glasgroente van de Rabobank DOOR en Telersvereniging Prominent om de visies met elkaar te bespreken. De grootste gemene deler in beide visies is het doorontwikkelen tot een professionele producentenorganisatie met voldoende omvang om te produceren waar de markt om vraagt, aldus de organisatie.