De aansluiting van het onderwijs op de behoeftes van het bedrijfsleven en de jongeren die ze willen opleiden is een weerbarstig probleem.
Vorige week kreeg ik een exemplaar van de ‘Human Capital Agenda’ voor de topsectoren Agro & Food en Tuinbouw & Uitgangsmaterialen onder ogen. Een toegankelijk werkstuk, dat is samengesteld door een regieteam met o.a. tomatenteler Frank van Kleef, Niels Louwaars, bestuurslid van Greenport Holland en Sjaak Bakker van de WUR.
Het regieteam heeft zich de vraag gesteld: Wat moet er gebeuren om een doorbraak te realiseren om de jongeren te boeien voor en te binden aan de sector? Wat moeten de bedrijven doen? Wat moeten de onderwijsinstellingen doen en wat moet de overheid doen?
Om te beginnen moeten we de jongeren verleiden met een aantrekkelijk loopbaanperspectief in de topsectoren in plaats van het voortdurend te communiceren over een arbeidsmarktprobleem op de middellange termijn. De imagocampagne “It’s alive’’ van het PT voor de doelgroep 10- tot 24-jarigen levert al een belangrijke bijdrage aan een betere positie van de tuinbouw en de handel in groenten en fruit op de arbeidsmarkt. De Human Capital Agenda (bekijk hier het filmpje) komt met nog meer waardevolle suggesties.
Geen imago
Uit onderzoek is gebleken, dat het werken in de groothandel/exporthandel/importhandel in groenten en fruit niet persé een negatief imago heeft. Ons probleem is, dat we géén imago hebben. De meeste jongeren en hun ouders hebben geen idee wat zich afspeelt achter de muren van een groothandelsbedrijf. Dan kom je ook niet snel op de gedachte om een opleiding te kiezen die aansluit op een loopbaan in de internationale handel.
Bij onze tamelijk schaarse contacten met MBO- en HBO-instellingen krijgen wij bovendien te horen, dat de docenten moeilijk binnenkomen bij handelsbedrijven. Eén van de concrete aanbevelingen van de Human Capital Agenda is, dat docenten ‘up to date’ op de hoogte moeten blijven van de ontwikkelingen in het bedrijfsleven door docentstages en/of praktijkprojecten in de bedrijven. Als de docenten de bedrijven en de ondernemers in onze sector niet van dichtbij hebben meegemaakt, kan je ook niet verwachten dat zij hun leerlingen wijzen op het loopbaanperspectief bij de internationaal georiënteerde handel.
Uitdaging
Als Frugi Venta willen wij een bijdrage leveren aan de uitvoering van de Human Capital Agenda voor de topsector Tuinbouw. Wij dagen docenten in het (V)MBO en HBO hierbij uit om zich bij ons te melden voor een docentstage bij één van onze leden. Wij denken hierbij aan docenten uit het groene onderwijs, maar ook aan docenten op dagopleidingen voor logistiek, marketing, ICT en administratieve organisatie. Gezien onze goede contacten met de leden durven wij te garanderen, dat wij de docenten een stage van één of meerdere dagen kunnen bieden in de sector. De afstand tussen het onderwijs en ons bedrijfsleven kan door dit redelijk eenvoudige middel worden verkleind.
Reacties: welschen@frugiventa.nl