Het oude bedrijfslogo van Albert Heijn, Beter voor Natuur & Boer, wordt een open keurmerk. Dit zijn de premies.
Er lonkt voor telers een meerprijs als ze voldoen aan keurmerkeisen voor Beter voor Natuur & Boer. Een blik op de lijst producten en premies toont dat de meerprijzen hoger zijn voor open teelt dan in de bedekte teelt. Er staan veel meer eisen in het schema voor bodemverbetering en bloemranden dan (vanzelfsprekend) in de bedekte teelt. Dat leidt bijvoorbeeld tot een meerprijs van € 0,23 voor broccoli, terwijl een aubergineteler € 0,01 kan verwachten. Voor een kilo belichte aardbeien is een premie van € 0,06 berekend, voor onbelicht is dat € 0,05. Komkommertelers kunnen geen meerprijs tegemoet zien.
Stichting Beter voor Natuur & Boer laat weten dat de eerste versie van meerprijzentabel onjuist was. De meerprijs had niet met 2 maar 3 cijfers achter de komma moeten worden gepubliceerd. Voor komkommer staat nu een meerprijs van 0,2 eurocent genoteerd en niet langer nul. Alle meerprijzen zijn daarmee ook in onderstaande tabel afgerond en niet tot op een tiende nauwkeurig.
Hoe meerprijs uitbetalen?
Deze premies liggen op een hoger niveau dan die telers dit jaar kregen in het AH-bedrijfslogo. Bij Albert Heijn-telers betaalt Bakker Barendrecht de marktprijs voor het product. De premie komt uit de portemonnee van de supermarktorganisatie Ahold. Dat is dus duidelijk gescheiden.
Hoe de premie uitbetaald moet worden bij nieuwe deelnemende supermarkten is niet duidelijk. Als de scheiding verdwijnt, is er het risico dat inkopers de marktprijs drukken om de premie deels terug te verdienen, stelt een teler desgevraagd.