Dieseldiefstal is voor boeren, tuinders en loonwerkers een groeiend probleem. Cijfers zijn niet voorhanden, maar sinds de afschaffing van de rode diesel is het aantal klachten bij de Limburgse agrarische belangenbehartiger LLTB toegenomen.
Ook Cumela, de loonwerkersorganisatie, herkent de trend en raadt bedrijven aan geen machines op het land achter te laten en opslagtanks beter te beveiligen. De schade ligt bij een diefstal al gauw op 1.000 euro.
Ze halen regelmatig het nieuws: dieseldiefstallen bij transportbedrijven en agrarische ondernemingen. Onlangs nog werd in het Drentse Beilen 350 liter diesel en twee accu’s gestolen van een beregeningsinstallatie. De Limburgse boomkweker Jan Poels werd in de laatste maanden twee keer bestolen, van iedere keer 600 tot 800 liter. Op zijn tanks zit nu een beveiliging die de eigenaar waarschuwt bij beroering van de tank, en een traceersysteem dat de politie helpt eventuele dieven terug te vinden als de hele installatie wordt gestolen.
Enkele jaren geleden was het ook raak, maar toen was het een uitzondering, aldus de LLTB. De LLTB vindt dat boeren en tuinders in zekere zin dubbel gepakt worden. Per 1 januari heeft de Rijksoverheid de rode diesel afgeschaft. Daarom betalen agrariërs nu 44 cent per liter aan accijnzen, tegen 26 cent voorheen. De diesel is niet meer gekleurd, dus kunnen dieven bij controles niet meer gepakt worden. Daarmee is de sector volgens de LLTB een aanzienlijk aantrekkelijker slachtoffer geworden voor criminelen. De LLTB roept slachtoffers op zich te melden bij de politie én de infolijn van de LLTB, zodat een eventuele lobby bij de politiek met cijfers kan worden onderbouwd.
Directeur belangenbehartiging Hannie Zweverink denkt dat de trend dat brandstof wordt gestolen bij agrarische ondernemers al zeker vijf jaar aan de gang is. “Maar er is sprake van een stroomversnelling omdat enerzijds brandstofprijzen zijn opgelopen en anderzijds de diesel die in de agrarische sector wordt gebruikt, niet meer te onderscheiden is bij eventuele politiecontroles.” Vaak staan bij loonwerkers voorraadtanks van 5.000 of 10.000 liter. “Daarmee is de winst vanuit een dief gedacht dus groot.”
Tanks op bedrijven zijn nog wel te beveiligen, bijvoorbeeld met een pasjessysteem. Alleen de houder van een pasje kan dan de tank openen, tenzij natuurlijk grove middelen worden ingezet om de tanks open te boren. Vooralsnog gebeurt dat nog vooral bij machines die op of bij de akker worden achtergelaten. “We adviseren toch de machines terug mee te nemen of anders het werk zo te plannen dat de brandstofhoeveelheid in de machine beperkt is. De kans dat je bestolen wordt is nu eenmaal fors toegenomen ten opzichte van enkele jaren geleden.”