Doorgaan naar artikel

Delhaize eist zelfde inkoopprijzen AH

De Belgische supermarktketen Delhaize eist lagere inkoopprijzen van haar leveranciers.

Topman Frans Muller pikt het niet langer dat Alert Heijn voor nationale Belgische merken betere inkoopvoorwaarden krijgt.

De komst van Albert Heijn in België houdt de gemoederen nog steeds bezig. In alle regio’s waar AH een winkel opent, dalen de prijzen met gemiddeld 2 procent. Delhaize topman Frans Muller wijt dat aan betere inkoopcondities die AH heeft en wil daar zelf ook van profiteren, zegt hij in een interview in de Belgische krant De Standaard.

Praten met leveranciers

‘Als er gevochten moet worden, zullen we het niet laten’, is de (Nederlandse ) topman fel in het interview. ‘Als we prijzen in de markt zien die we niet begrijpen, dan gaan we praten met de leveranciers. We vragen dan om ons eens uit te leggen waarom dat ijsje of dat drankje zo goedkoop kan zijn. Die discussies vinden nu wel plaats, en ze zijn harder dan anders. Wat ons niet bevalt, is dat je prijserosie hebt die ons marge kost. Daarover onderhandelen we nu nadrukkelijker.’

Prijserosie

Delhaize koopt 70 procent van zijn producten in België, in vers is dat nog meer. ‘Als dan nationale merken goedkoper het land worden binnen gereden via een concurrent, zorgt dat voor prijserosie.’ Hij zegt daardoor geen marge te willen weggeven.   ‘Ik kan niet begrijpen waarom wij met 25 procent marktaandeel niet dezelfde prijs zouden krijgen. Albert Heijn heeft in België 2procent marktaandeel. Dan zeg ik tegen die leveranciers: we hebben een (gezamenlijk) probleem.’

Muller sluit niet uit dat, net als bij de Unilever-boycot in 2009, een aantal producten niet langer in de winkelrekken komen als er geen compromis wordt gevonden.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin