Tijdens de kerstdagen was ik in eigen land. De kerstmaaltijd bij ons was als vanouds gevuld met veel groente. Het liefst natuurlijk van Hollandse bodem.
Het enige product dat niet te krijgen was, was mijn komkommer. Op 27 december werden de eerste van het nieuwe seizoen bij The Greenery verkocht. Twee maanden hebben we laten schieten en de klanten product van elders laten eten. Ik heb mezelf ook laten verleiden om er een van Spaanse bodem aan te schaffen. Maar als dit de smaak van komkommer moet zijn, laat ik hem de volgende keer achterwege. In Kazachstan zijn november en december de belangrijkste maanden van het jaar voor komkommer. Er is al veel ervaring met de belichte teelt. De productie ligt op een goed niveau en de kwaliteit is uitmuntend. Vandaar mijn teleurstelling.
Teeltkennis bij tomatencollegae
De tomatenteelt is een ander verhaal. Het hele jaar door zijn er Hollandse tomaten te koop. De belichte teelt heeft zich snel ontwikkeld en is niet meer weg te denken. Afnemers waarderen de kwaliteit en betrouwbaarheid van de Nederlandse teelt. Voor komkommertelers zou het dus niet zo moeilijk moeten zijn. Er is immers al veel kennis bij tomatencollegae te vinden.
‘Het resultaat van deze niet geringe investering zou moeten zijn dat er aan het einde van de zomer geen fake-nieuwsverhalen meer rondzingen dat de ‘Spanjaarden’ eraan komen’
Heft in eigen hand nemen
Maar niet alleen de teeltkennis is belangrijk. Zeker zo belangrijk is hoe het product in de markt te zetten. Hiervoor zal er weer ouderwets samengewerkt moeten worden. Alleen als er voldoende volume gezamenlijk wordt aangeboden, is er kans om een markt op te bouwen. Het ultieme resultaat van deze niet geringe investering zou moeten zijn dat er aan het einde van de zomer geen fake-nieuwsverhalen meer rondzingen dat de ‘Spanjaarden’ eraan komen. De marktverstoring door het einde van het seizoen aan te kondigen en het ‘inkopen’ in het nieuwe seizoen kost meer dan menigeen denkt. Voor het beste tuinbouwland ter wereld wordt het tijd het heft in eigen hand te nemen.