Drijft Albert Heijn in zijn laatste reclamefilmpje de spot met het platteland?
De reclamespotjes van Albert Heijn moesten het jarenlang hebben van diezelfde filiaalmanager gespeeld door diezelfde acteur. Maar ‘vertrouwd’ dat heeft ook zo zijn grenzen. Je wilt ook eens voor fris en vernieuwend doorgaan. Dus ging de filiaalmanager met pensioen en kijken we nu voor de introductie van het frissen en vernieuwde gezicht van AH Biologisch (ter vervanging van de gedekte kleurtjes van Puur & Eerlijk) naar een filmpje over een dochter en een moeder.
De dochter scoort haar biologische groente heel hip door zich per auto de polder in te begeven. Voor het kopen van al haar groente ‘bij de boer’ moet ze allerlei hindernissen overwinnen. Ze moet zelf de akker op om een overigens nogal slappe prei uit de grond te trekken, kan de ingang van de boerderijwinkel niet vinden, moet filerijden achter een trekker en haar tomtom functioneert op het platteland zo slecht dat ze bij het vallen van de avond nog ronddoolt in the middle of nowhere. Haar moeder ondertussen heeft alles biologisch bij AH gekocht en zit al te genieten van ‘een lékker aardappeltje’.
“Zet ’s lands grootste grutter zich hier op vileine wijze af tegen de bier en tuinder met zijn huisverkoopwinkeltje?” suggereert een collega-redacteur.
Een béétje wel natuurlijk. Een plaagstootje met een knipoog is het, naar dat hippe gedweep met de authentieke smaak van het lokale product dat je direct vanaf het land koopt bij de boer zelf. Die boer en die tuinder zelf blijven overigens buiten beeld en buiten schot.
Ik zie het spotje meer als navolgen van de spotjes van Jumbo met steeds diezelfde klant en zijn gezin. Misschien dat AH het nu gaat gooien op steeds een moeder-dochter spotje. Als het volk er maar meer groente en fruit van gaat kopen.