Laatst hoorde ik iemand zeggen: “Knowledge is knowing tomato is a fruit, wisdom is knowing not to put it in a fruit salad.”. Zo is het ook met data; je hebt data en data.
Te vaak suggereert men dat data en kunstmatige intelligentie zomaar alle problemen oplossen, maar is dat wel zo? De kunst is om ervoor te zorgen dat je de juiste data verzamelt, waarmee je de vragen van morgen kunt beantwoorden: hoe groeit mijn gewas onder verschillende omstandigheden? Welke productie kan ik verwachten? Hoe zal de productkwaliteit ontwikkelen met de strategie die ik voor ogen heb?
Om inzichten uit data te kunnen halen moet het voor langere tijd consistent vastgelegd worden
Ga dus na, welke inzichten zou ik met digitalisering willen krijgen? Vanuit daar kun je bepalen welke data je nodig hebt, bijvoorbeeld: als ik de invloed van mijn teeltstrategie op de kwaliteit wil weten, moet ik data vastleggen van de verschillende teeltkeuzes en invloeden op de kwaliteit, plus een meting van de kwaliteit zelf. Alleen met deze combinatie van input en output kan data écht tot meerwaarde komen.
Waardevolle data
Deze afweging zorgt ervoor dat het verzamelen van data ook echt zinvol is: niet te weinig, maar ook zeker niet te veel. Want om inzichten uit data te kunnen halen moet het voor langere tijd consistent vastgelegd worden. Dan is het beter om minder data, zorgvuldig, voor langere tijd vast te leggen in plaats van een grote hoeveelheid data met een hoop ontbrekende of onnauwkeurige gegevens.
Dus starten met de vraag ‘wat wil ik bereiken met digitalisering?’ zorgt ervoor dat je de juiste data nu al kunt verzamelen. Vandaag beginnen met het verzamelen van waardevolle data, is investeren in het laaghangend fruit van morgen.