Een even onwaarschijnlijke als machtige ambassadeur voor de aubergine, dat is darter Dirk van Duijvenbode.
Gisteren versloeg Westlander Dirk van Duijvenbode de wereldkampioen van twee jaar geleden op het WK Darts in Engeland. De massieve darter uit ’s-Gravenzande is dit jaar bezig aan een overdonderende opmars op de wereldranglijst en hij doet dat met als uitvalsbasis auberginekwekerij Van Onselen.
Daar kunnen dartfans over de hele wereld niet meer omheen, nu de bijnaam van Van Duijvenbode is veranderd van ‘The Titan in ‘Aubergenius’. Het auberginegenie. En om die nieuwe bijnaam kracht bij te zetten, kwam Dirk bij zijn eerste match vier dagen geleden op met een aubergine in de handen.
Overrompelende hardcore walkon song
Dat klinkt wat suf, maar de opkomst van Dirk van Duijvenbode is verre van suf. Zijn zogeheten ’walk on song’ is namelijk DJ Typhoon’s hardcore hit ‘Glimpse of the Future’. Een stormachtig geheel dat de ook nogal stormachtige verschijning van Van Duijvenbode goed weerspiegelt. De man is een vat vol emoties, van boos tot lacherig, van stoer tot uitbundig, wat ook allemaal langs kwam in het vrolijke interview na afloop van zijn partij tegen Rob Cross, gisteren op RTL7. Een interview dat hij afsloot met: “En … eet aubergines!”
Darten en gezond eten
Moeten behalve Dirks werkgevers Arjan en Martijn van Onselen ook alle andere Nederlandse auberginetelers blij zijn met deze productpromotie uit onverwachte hoek? De dartsport wordt immers niet gezien als toonbeeld van gezondheid. De aubergine kreeg als dubbelzinnig icoontje in korte berichtjes op internet en op de mobiel ook al promotie die door niet iedereen als zodanig wordt opgevat.
No such thing as bad publicity
De eerste wet van marketing luidt echter: there is no such thing as bad publicity, vrij vertaald: slechte publiciteit bestaat niet. Elke afbeelding, elke keer dat de naam genoemd wordt, elk verhaal over die nieuwe dartsensatie die op zijn werk in de aubergines tijd vrij mag nemen om zijn trainingsuren te maken, het zorgt er weer voor dat de aubergine geen anoniem onbekend product is en blijft. Bij elke volgende winst van Dirk vaart de aubergine wel.