Punk in food wordt de trend van 2011. Ik moet echter nog even wennen aan deze term.
Trendwatcher Marjan Ippel roept 2011 uit tot het jaar van punk in food. Kort gezegd komt het hierop neer dat mensen het vertrouwen in de grote gevestigde partijen in de voedselketen verloren hebben. Ze nemen het heft in eigen handen, gaan meer zelf maken, willen de producent rechtstreeks in de ogen kunnen kijken.
Ik moet een beetje wennen aan de term punkfood, echter een paar dagen na het openbaar worden van het volgende voedselschandaal in Duitsland, voel ik me wel opstandig worden. Het is natuurlijk onbegrijpelijk dat een diervoederproducent stelselmatig afgewerkte olie verwerkt tot diervoer. Waar ik me echter het meest aan stoor is het spelletje “straatje schoonvegen” wat alle betrokken partijen vervolgens gaan spelen. De diervoederproducent verwijst naar een Nederlands bedrijf wat de afgewerkte biodiesel heeft geleverd.
Dit bedrijf treft volgens eigen zeggen geen blaam want ze wisten niet dat de betreffende afnemer het goedje ging verwerken in hun product (waar hebben ze het dan voor nodig, vraag ik me dan af…). Dat wij als consumenten regelmatig bedondert worden, is inmiddels geen geheim meer. We zijn hier zelf debet aan doordat wij ons voedsel zo goedkoop mogelijk willen inkopen. Als de waarheid echter boven tafel komt, moet je als betrokken partij ook je verantwoordelijkheid nemen en staan voor de keuzes die je in het verleden hebt gemaakt.
Daarom accepteren we dat niet meer en zullen we steeds meer het heft in eigen hand nemen. We willen weer begrijpen hoe ons eten op ons bord terecht is gekomen en we willen de producent zelf kunnen aanspreken op zijn daden.
De echte punkers in food hebben hun eigen moestuin, stropen zelf een haasje en kopen producten op de ‘underground boerenmarkt’ in Amsterdam. Maar hoe komt deze trend tot uiting bij de gemiddelde consument die langzaam doorkrijgt dat hij niet alles moet geloven wat er op de verpakking staat?
Ik geloof dat het vertrouwen in grote merken, grote bedrijven en de overheid langzaam aan het afbrokkelen is en dat mensen op zoek gaan naar kleinschaligere initiatieven die voortgebracht worden door mensen die met hart en ziel een mooi product willen neerzetten. Die echte passie zie je uiteindelijk terug en daar willen mensen voor betalen.