Laten we bijzondere ondernemers eens in de schijnwerpers zetten. Afgelopen maand ontving ik meerdere telefoontjes van tuinders die het water na aan de lippen staat.
Dat is een rechtstreeks gevolg van de vele verhalen en columns die ik de afgelopen jaren schreef over de crisis in de glastuinbouw, die nog steeds actueel blijken te zijn. Het ziet er naar uit dat ik de pen weer moet oppakken.
Feit is dat er momenteel een schifting plaats vindt van bedrijven die wel of niet door kunnen gaan. Vaak wordt gezegd dat de sterkste ondernemers zullen overleven, maar ik vraag me zo langzamerhand af wat de definitie is van zo’n ondernemer. Het lijkt meer een samenloop van omstandigheden waardoor hele goede ondernemers moeten stoppen. Heb je zwaar geïnvesteerd in 2008/2009? Heb je pech gehad met een teeltsysteem? Liep je te veel schade op door de Ehec-crisis? Ondernemers die wel door mogen gaan, hebben soms nèt even iets minder schade opgelopen dan de buurman of de bank heeft er belang bij het bedrijf in de lucht te houden. Die schijnbare willekeur maakt ondernemers onzeker.
Tegelijkertijd zijn ondernemers –vaak gedwongen door diezelfde crisis- bezig zichzelf en hun producten te profileren. De één pakt het zeer professioneel aan met een eigen marketingmedewerker of via een bureau, de ander doet het zelf. Vooral het laatste gebeurt vaak intuïtief en heeft de charme die ik in mooie termen ‘authenticiteit’ noem. Het zijn kleine lichtpuntjes in de voortdurende crisis.
Drie jaar geleden hebben we met een groep tuinbouwvrouwen telers in het zonnetje gezet in de eerste Trotse Tuinders kalender. Na twee kalender hebben we daarmee de sector wel een opsteker bezorgd, maar het bereik buiten de tuinbouw was nog erg beperkt. De volgende uitdaging is om consumenten te verrassen die geen flauw benul hebben waar hun eten vandaan komt en wie het ‘maakt’. We hebben daarom met ons team de afgelopen maanden veel tijd gestoken in een nieuw project: het Trotse Tuinders magazine.
Belangrijk aan dit project is dat de sector zo’n initiatief ondersteunt en dat we samen met ondernemers zo’n magazine tot stand brengen. Vandaar dat we zijn gestart met een crowdfundingcampagne. Het is een echt leerproces dat uiteindelijk moet uitmonden in communicatie met consumenten. Dus bij deze wil ik graag een oproep doen om de nieuwe site eens uit te pluizen. Willen jullie als tuinders of als telersvereniging dit project omarmen? En vergeet niet om leuke trotse tuinders te nomineren.