Albert Heijn heeft voor al haar losse appels deze week een buitengewone stickeractie.
Op de sticker prijkt in het kader van de opvallende actie niet de rasnaam (die is heel klein wel afgedrukt), maar er staat een persoonlijke boodschap: ‘Voor de stoerste’ of ‘Beterschap’ of ‘Voor de slimste’. De appel wordt door de AH-actie gepromoveerd tot een cadeautje. Het idee is ontstaan vanwege nationale complimentendag; alleen de uitvoering van de actie leidt wel tot problemen.
Albert Heijn-actie verstoort voorraadsysteem
Zo erg zelfs dat het bij winkels het voorraadsysteem verstoort. De appels worden in actieopstelling op de kopschappen verkocht. En als Junami, Elstar en Jonagold naast elkaar liggen, pakt de klant alle appels door elkaar. Het kan dan gebeuren dat de klant Junami aanziet voor Elstar en de Junami-voorraad toch kleiner is dan in de voorraadcomputer wordt bijgehouden. Het automatisch bijbestellen komt zo in de knoop. Dat blijkt uit een korte rondbelactie onder agf-managers.
‘Jongeren vinden actie leuk’
Jongeren vinden de actie overigens heel leuk, zegt een manager. Al is het vervelend dat jonge kinderen de stickers zo leuk vinden: “Ze krabben de stickers er af om op de jas te plakken.”
De ouderen in de winkels kunnen de kleine lettertjes niet lezen op de sticker. Het ras wordt in minilettertjes weergegeven. Dat leidt tot opmerkingen bij de kassa en klachten. Of het tot echt meer verkoop leidt, is niet duidelijk. “Het is vakantieweek. Het is niet te meten”, zegt een manager.