Gespecialiseerde telers voor horeca zullen hun teeltplannen wijzigen en risico’s gaan spreiden over meer ketens. Dat is slechts één van de gevolgen die de coronacrisis zal hebben op de groente- en fruitketen.
In die horecaketen zijn te veel bedrijven afhankelijk van één product, waardoor ze voor risicospreiding mogelijk het assortiment uit gaan breiden, verwacht Jan Willem Grievink, directeur van Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Bij FSIN zijn bedrijven uit die buitenhuismarkt (horeca) aangesloten.
Uitgaven nemen € 5,5 miljard af
Grievink verwacht dat € 5,5 miljard aan voedingsuitgaven verdampen door de sluiting van horeca. Klanten kopen meer in de supermarkten, maar doen dat in een uitgebreid bezoek, waarbij ze meer basisproducten kopen, aldus Grievink. “Die klant gaat nu een keer naar de supermarkt en niet vier keer in de week. Ze laten zich niet meer verleiden om bijvoorbeeld gesneden fruit mee te nemen.”
Meer druk op inkoop
Grievink verwacht dat de horeca nog jaren in crisis blijft en dat gespecialiseerde telers op zoek moeten naar andere kanalen. Ook zal de druk op inkoop toenemen door deze coronacrisis. Als restaurants minder kunnen omzetten in de nieuwe 1,5 meter-economie, moet de marge verruimd worden voor deze bedrijven en zal dat ook uit inkoop moeten komen.
Kansen buitenlandse teelt
Grievink voorziet dat telers na de coronacrisis meer kansen krijgen een bedrijf te starten in het buitenland als landen meer zelfvoorzienend worden. Daarnaast krijgen afzetmodellen met rechtstreekse levering aan klanten een betere positie nu digitale diensten meer geaccepteerd worden en mensen gedwongen worden deze te gebruiken.
Ook verwacht de consultant dat digitalisering en robotisering een opmars maken door de coronacrisis, tegelijk zal het werken in land- en tuinbouw aantrekkelijker worden voor Nederlandse werklozen vanwege de arbeidszekerheid. Dat is ook in deze crisis weer gebleken.