Na het wegvallen van Rusland als exportbestemming zijn productgroepen extra gepromoot. Dat leidde tijdelijk tot meer afzet van deze producten, maar de consumptie van groente en fruit totaal bleef echter gelijk.
Dat stelt het GroentenFruit Huis in een nieuwjaarsboodschap. Promotie voor bepaalde productgroepen leidt dus niet tot een hogere consumptie van groente en fruit in het algemeen. Daarvoor is een generieke boodschap nodig en acties die consumenten aanzetten tot gedragsverandering.
Het GroentenFruit Huis wil daarvoor in 2015 het initiatief nemen om samenwerking en initiatieven te ontwikkelen. De NFO liet deze week weten dat dit seizoen de consumptie van Conference en Elstar tot 20 procent is gestegen in Nederland, maar dat lijkt voor een belangrijk deel ook toe te schrijven aan de vroege oogst.
Samenwerking
Ook directeur van het GroentenFruit Huis Gert Mulder roept bij de start van 2015 op tot meer samenwerking tussen telersverenigingen en handel. Bijvoorbeeld bij ontwikkeling van buitenlandse markten als China zou dat beter gezamenlijk gebeuren, stelt hij.
Exportwaarde
2014 was voor de handdel een mager jaar. De productiewaarde lag met 2,9 miljard euro zes procent lager in vergelijking tot 2013. De import daalde met zeven procent naar een waarde van 4,6 miljard. Daardoor daalde de doorvoer en dus ook de exportwaarde uit Nederland. Deze daalde met vijf procent naar 7,1 miljard euro.
Economische waarde
Om de economische en maatschappelijke waarde van de sector aan te tonen wordt gewerkt aan een economisch profiel dat binnen enkele maanden zal worden opgeleverd. Nederland exporteert bijvoorbeeld naar 150 landen, dit is 75 procent van alle landen op de wereld.