Doorgaan naar artikel

Consumentenprijs groenten en fruit gedaald

Iedere maand publiceert het CBS nieuwe inflatiecijfers. Niet heel verrassend wordt steeds gemeld dat de boodschappen en ook groenten en fruit duurder zijn dan een jaar terug. Maar je kan het ook anders bekijken. Groenten waren in juli 15% goedkoper dan in maart. Ook voor fruit is in juli minder betaald dan eerder in het jaar (februari/maart). De prijs daalt dus!

In de periode van januari tot en met juli 2023 schommelde de maandelijkse inflatie van vers fruit tussen 5,8 en 9,7%. Bij groenten bedroeg de bandbreedte 8,8 en 21,1%. De 8,8% heeft betrekking op de meest recente maand juli. Wat zeggen deze cijfers nu? Ten opzichte van juli vorig jaar waren groenten in juli 8,8% duurder.

In vergelijking met maart 2023 is de prijs in juli echter 15% gedaald. Uiteraard speelt hier het seizoen een rol. In het voorjaar zijn we voor een groot deel afhankelijk van import uit Zuid-Europa. In het eerste kwartaal van 2023 was het Zuid-Europese aanbod van diverse groenten lager dan normaal.

Verkoopcijfers Nederlandse supermarkt

Hoe zien de verkoopcijfers van de Nederlandse supermarkt eruit? In het eerste halfjaar van 2023 steeg de totale supermarktomzet met 10% naar € 27,3 miljard, zoals blijkt uit data van Circana. De totale verscategorie nam ook met 10% toe naar € 12,3 miljard en is hiermee goed voor 45% van de totale supermarktomzet. De AGF-omzet (€ 3,2 miljard) noteerde een plus van 6% en bleef hiermee dus achter op de totale omzetgroei.

De gemiddelde prijs voor een kilo AGF lag in de supermarkt in de eerste helft van 2023 zo’n 8% hoger dan een jaar terug. Andere verscategorieën, zoals kaas (+20%), zuivel/eieren/boter (+18%) en brood/banket (+16%), stegen harder in prijs. In gewicht uitgedrukt ging er overigens 2% minder aan AGF over de toonbank dan een jaar eerder.

Omzettoppers

Het verspakket met verse ingrediënten om een maaltijd te bereiden, is nog altijd een topper in de supermarkt met een omzetstijging van 24%. Met deze verspakketten is de menukaart thuis internationaal georiënteerd. Sterke groeiers zijn onder meer de Indiase tikka massala en de Portugese kip piri piri. Uien noteerden door een hogere prijs dan vorig jaar een omzettoename van maar liefst 40%. Ook de peencategorie zat in de lift met een omzetstijging van bijna een kwart.

Bij zowel peen als uien was het internationale aanbod kleiner dan normaal met hogere afzetprijzen tot gevolg. In Duitsland betaalden consumenten voor een kilo peen in de eerste helft van 2023 gemiddeld zelfs 52% meer dan een jaar geleden. Het totaal gekochte gewicht viel met 9% terug. Maar niet alle groente- en fruitsoorten kenden een fors hogere supermarktomzet in Nederland. De verkoopomzet van komkommers lag maar 2% hoger, bij tomaten ging het om een plus van 3% en de omzetstijging van appels was slechts 1%.

Steeds digitaler

Macro-economische ontwikkelingen remmen de groei van de online supermarktomzet, maar de onlineverkoop van boodschappen steeg in omzet nog altijd met 5%. Omdat de verkoop op de winkelvloer harder steeg, daalde het online aandeel licht van 5,6 naar 5,3%. De actuele krimp is volgens diverse analisten tijdelijk. In de komende jaren valt een verdere stijging van de onlinebestedingen aan boodschappen en daarmee ook groenten en fruit te verwachten. We worden in rap tempo steeds digitaler. Jongvolwassenen zijn opgegroeid met online en zien geen enkele belemmering om meer online te kopen. Niet geld, maar tijd is het belangrijkste bezit bij deze kopersgroep.

Share this

Wilco van den Berg
Wilco van den Berg

marktanalist GroentenFruit Huis

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin