Het Vinkje voor een bewuste of gezondere keuze op voedingsmiddelen is verwarrend en moet verdwijnen, zegt de Consumentenbond. Veel vinkjes staan op verpakkingen van groente en fruit.
Zo’n zeventig procent van de vinkjes staan op producten uit de Schijf van Vijf, waarvan groente en fruit een belangrijk onderdeel is. De stichting Ik kies Bewust had in 2013 circa 1.500 producten uit de productgroep groente en fruit geregistreerd. Niet alle blikgroente hebben zo’n vinkje overigens door de toevoeging van zout.
Het blijkt lastig uit te leggen dat sommige bewerkte groente geen vinkjes krijgen en ijsjes wel. Duizend consumenten kregen vragen voorgelegd over het Vinkje. Bijna 80 procent weet niet precies wat de Vinkjes betekenen en 85 procent weet niet wat het verschil is tussen het groene (gezondere keuze) en het blauwe (bewuste keuze) Vinkje. Het Vinkje is bedoeld om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten.
Te weinig informatie over gezond
Ook geeft het Vinkje te weinig informatie over hoe gezond een voedingsmiddel is. Ze lijken daardoor gezonder dan ze in werkelijkheid zijn en dat zet consumenten op het verkeerde been. ,,Producten zoals chocolademelk, mueslirepen, popcorn, (oplos)soep en achterham die veel zout, suiker en/of verzadigd vet bevatten, kunnen toch een Vinkje krijgen”, zegt de bond.
Al twijfels bij introductie
De Consumentenbond twijfelde al bij de introductie in 2012 aan het Vinkje. De bond gaat minister Edith Schippers (Volksgezondheid) vragen de verlenging van het Vinkje per 1 mei tegen te houden.