Consumenten vinden het belangrijk dat groente en fruit eerlijk en verantwoord geteeld zijn. Meer dan 90 procent van de ondervraagden uit een onderzoek onder 1.100 consumenten vindt het belangrijk dat winkels deze eerlijke groente verkopen.
Ook biologische en lokale producten scoren meer dan 90 procent. Klanten vinden dat belangrijker dan bijvoorbeeld importproduct, waarvoor iets meer dan 70 procent aangeeft dit belangrijk te vinden. Het is ook belangrijker gevonden dan de verkoop van verse snacks, gegarandeerd gezonde groente en fruit of verse kant- en klaarmaaltijden, zegt onderzoeker Peter Hoekstra van ACE-adviesgroep.
Uit het onderzoek in opdracht het van Hoofdbedrijfschap voor de Detailhandel blijkt verder dat 50 procent van de ondervraagden liever groente en fruit koopt in de supermarkt. Circa 20 procent komt nooit in de groentespeciaalzaak of markt voor groente. Circa 19 procent komt alleen met Pasen of Kerstmis in de groentespeciaalzaak. Volgens de koepel voor groentespeciaalzaken ADN zal met het onderzoek bekeken worden waar speciaalzaken winst kunnen boeken. “Als we één procent marktaandeel kunnen terugwinnen, is dat een enorme omzetverbetering”, aldus directeur Mark Heemskerk.