Bijna de helft van de Nederlanders vindt als het om voedingsmiddelen gaat mensen belangrijker dan merken. Dat blijkt uit de Foodmonitor van Food for Food en Trendbox. Uit het onderzoek blijkt ook dat de ondervraagden niet altijd doen wat ze zeggen.
Ze zéggen meer vertrouwen te hebben in mensen, hetgeen suggereert dat de consument alleen producten koopt van mensen of leveranciers die hij kent. Dat is echter niet de realiteit. Vertrouwen alleen is niet bepalend voor een aankoop, ook factoren als gemak en prijs spelen een rol.
Merken ontstonden met de opkomst van supermarkten. Consumenten kenden toen niet meer elk product. Gemak en prijs werden belangrijk, maar tegelijkertijd was er wel behoefte aan herkenbaarheid en vertrouwen. Zo werden merken een surrogaat voor de maker. Dat verklaart waarom merken steeds persoonlijker proberen te worden door bijvoorbeeld een boer of tuinder of een kok op de verpakking te zetten.
De behoefte aan herkenbaarheid en vertrouwen verklaart ook de populariteit van kleine producenten. Dat blijft echter wel beperkt tot een kleine groep die het ongemak accepteert en bereid is de bijbehorende hogere prijs te betalen.