Consumenten hebben veel liever een oranje dan een groene paprika in de zogenaamde ‘stoplicht’-verpakking. Dit blijkt uit een onderzoek bij ‘Vers van de Teler’ in de Rotterdamse Markthal.
In de stand van ‘Vers van de Teler’ kon de consument zijn eigen ‘stoplicht’ samenstellen. Slechts 6 procent koos voor de traditionele stoplichtkleuren rood, geel, groen. Niet minder dan 21 procent wisselde de groene om voor een oranje paprika. Deze past qua smaak (zoet) veel beter bij de andere kleuren dan groene (bitterder). Ook de samenstelling driemaal rood (22%) en driemaal oranje (12%) deden het goed. Driemaal groen scoorde slechts 5%.
‘Verborgen irritatie’
Hoewel het om een kleinschalig onderzoek ging, trekt de P8 hier toch vergaande conclusies uit. “De samenstelling van het stoplicht van rood, geel en oranje ligt meer in lijn met de behoefte van de consument”, schrijft de organisatie. “Het gaat hier om een zogenaamd verborgen irritatie.” Het principe van de stoplichtverpakking heeft wel voordelen. Voor een paar cent meer krijgt de consument drie in plaats van twee paprika’s. Met de oranje paprika in het ‘stoplicht’ zal de consument wellicht iets meer moeten gaan betalen, zegt P8, maar dan krijgt hij wel waar zijn voorkeur naar uitgaat.
Los of ‘verkeerslicht’
“Nog beter zou zijn de consument zelf de kleuren te laten kiezen, dat scheelt zelfs schapruimte en verpakkingsmateriaal.” Voor de groene paprika blijft vanwege zijn specifieke smaak nog zeker een markt, verwacht de P8. Maar hij zou voortaan los aangeboden moeten worden. Met een oranje in plaats van groene paprika is de mixverpakking dringend aan een naamsverandering toe. Maar eigenlijk was het ‘stoplicht’ dat ook al. Niet alle kleuren dwingen tot stoppen, net zoals dat voor het ‘verkeerslicht’ geldt.