Het nieuwe voedselkeuzelogo Nutri-Score prijst conservengroente aan, de Schijf van 5 vaak niet. HAK mag het logo nog niet gebruiken.
De positieve score van conservengroente in Nutri-Score is één van de bezwaren van minister van Volksgezondheid Paul Blokhuis tegen het Franse keuzelogo. Blokhuis maakte afgelopen week toch de keuze voor Nutri-Score bekend na een vergelijking van drie internationale logo’s. Hij hangt daar de voorwaarde aan dat Nutri-Score internationaal meer in lijn gaat lopen met de Schijf van 5. Het Franse keuzelogo wordt de komende maanden opnieuw geëvalueerd door de Franse overheid met een internationaal wetenschappelijk panel. Nederland wil daar de voorstellen inbrengen.
Buiten Schijf van 5
Uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat van de conservengroente nu 12% van het assortiment in de Schijf van 5 valt. De rest niet vanwege zout- en suikertoevoegingen. In Nutri-Score zou nu meer dan 80% van de producten toch een score A of B krijgen. Blokhuis verbiedt Nederlandse fabrikanten voorlopig het keurmerk te gebruiken om geen verwarring te creëren.
Lees verder onder foto
HAK mag logo niet gebruiken
De eerste fabrikant in Nederland die Nutri-Score gebruikte, was groenteverwerker HAK. Nu heeft de minister het gebruik tijdelijk verboden om verwarring te voorkomen. In de afgelopen weken heeft HAK gesprekken gevoerd met het ministerie en medewerking toegezegd aan de ‘verdere finetuning en Europese harmonisatie van het Nutri-Score systeem’, zo laat een woordvoerder weten. Op het verbod wil HAK nu niet reageren. Blokhuis wil wel fabrikanten pilots toestaan. Buitenlandse producenten mogen overigens wel het keurmerk wel gebruiken en in Nederlandse winkels verkopen.
Naast bewerkte groente kan die verwarring tussen logo’s ook ontstaan voor brood, melkproducten, bewerkt vlees en ontbijtgranen waar producten een hogere score krijgen in de Nutri-Score.
Blokhuis is niet voor niets bezorgd over de verwarring die het nieuwe voedselkeuzelogo zou kunnen brengen. Als informatie van logo’s elkaar tegenspreekt, zou circa 4 op de 10 consumenten het vertrouwen verliezen in de logo‘s, blijkt uit onderzoek.
Kritiek verssector
Eerder liet GroentenFruit Huis weten dat de systematiek van het nieuwe logo de consument op het verkeerde been zet. Toevoeging van groente en fruit aan voeding leidt tot hogere scores in Nutri-Score, maar die toevoegingen zijn vaak zo bewerkt dat de gezondheidseffecten niet overeen komen met verse groente en fruit. Het logo zou dus nadelig zijn voor verse groente en fruit.