Groenten & Fruit Actueel
||
Premium

Concurrentiestrijd

Het streven van Albert Heijn om minder te gaan betalen aan de toeleveranciers, om te overleven in de concurrentiestrijd met de andere supermarkten, komt niet als een verrassing.

Laatst geüpdatet:

Het streven van Albert Heijn om minder te gaan betalen aan de toeleveranciers, om te overleven in de concurrentiestrijd met de andere supermarkten, komt niet als een verrassing.

Toen zestig jaar geleden in Engeland enkele winkelketens zich snel gingen ontwikkelen, circuleerde daar al onder de kwekers die steeds meer met grootwinkelbedrijven te maken kregen, het volgende verhaal over een fabrikant van matrassen, als een soort voorspellende waarschuwing:

Johnson had een mooi bedrijf en een goed bestaan, hij maakte met enkele medewerkers ongeveer honderd prima matrassen in een maand en die kon hij altijd goed verkopen. De inkoper van een winkelketen kwam langs en hij kocht een paar exemplaren om te zien of de matrassen wel in zijn sortiment zouden passen. Dat lukte prima en de inkoper kwam daarna elke maand terug om steeds meer matrassen in te slaan en ook om te beknibbelen op de prijs.

Na korte tijd moest Johnson zijn kleine fabriek uitbreiden, met een banklening, wegens de verdubbelde omzet.

Mis geen enkel topverhaal van Groenten & Fruit

Dit Premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.

Lees alle premium artikelen met eindeloze toegang

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Loop voorop in de sector met diepgaande inzichten

Beleef journalistiek van topniveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Jeroen Verheul

Jeroen Verheul

Ton van der Scheer

Ton van der Scheer

Stan Verstegen

Stan Verstegen

Peter Visser

Peter Visser

Abonneer vanaf €20 per maand

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers