Telersverenigingen, handelshuizen en telers brengen ook dit jaar een forse promotiecampagne voor aubergine op de been via de organisatie A8.
De focus ligt dit jaar op Nederlandse supermarkten, online activiteiten en consumentenevementen in Nederland en Duitsland. Dit is het derde campagnejaar dat heffingen worden bijgedragen zonder het Productschap Tuinbouw. De promotiecampagne blijft in budget en draagvlak bij de teelt vrijwel gelijk aan andere jaren en bedraagt circa 80.000 euro voor promotie plus onderzoeksbijdragen. Uitvoerende partij is Florpartners.
Draagvlak
Wel stelt ze dat 88 procent van het aubergine-areaal is aangesloten en bijdraagt aan de campagne in supermarkten en op barbecuefestivals. “Dan rekenen we ook het areaal Turkse aubergines mee. Er moet natuurlijk wel draagvlak zijn voor zulke campagnes, maar met 88 procent schommelt dat misschien een paar procent.” Met de focus op bbq-bereiding hopen de telers voldoende afzet te genereren voor piekaanvoer in de zomer.
Big Green Egg
Door de inzet van telersverenigingen, gelieerde handelshuizen en aangesloten auberginetelers is al een actie opgezet. Bij Nederlandse supermarkten waren in mei de aubergines voorzien van een actiesticker (zie rechts): Jumbo, Plus, Vomar, Hoogvliet, Deen, Boni, Dekamarkt, Jan Linders, Dirk, Coop, Poiesz, MCD, Spar en Emté. Deze sticker verwijst naar een website met recepten en een facebookpagina met het thema: ‘Ik ben ook lekker op de bbq’. Met een vijf meter grote aubergine reist de campagnecaravaan bbq-festivals af. Partner in de campagne is bbq-bouwer Big Green Egg.