Het CLM Onderzoek en Advies gaat onderzoeken op welke manier fruittelers een meerprijs kunnen krijgen voor het nemen van bovenwettelijke teeltmaatregelen.
Die liggen op het gebied van klimaat, biodiversiteit en gewasbescherming. Zoiets bestaat al in de zuivel, maar nauwelijks in de hardfruitsector. Volgens directeur Edo Dijkman start CLM dit onderzoek met fruittelers, verwerkende bedrijven en afzetorganisaties. “Natuurlijk zoeken we weer verbinding met andere partijen in de keten. Die heb je namelijk keihard nodig.”
Lees op Food&Agribusiness een interview met Edo Dijkman: Directeur van CLM wil partijen in agroketen verbinden
CLM ijvert al langer voor een meerprijs. Het bureau stelde bij de laatste wijziging van keurmerkcriteria voor On the Way to PlanetProof dat opgenomen kan worden dat supermarkten het gesprek moeten aangaan met telers over een meerprijs.
CLM draagt zelf bij aan verduurzaming keten
Het is een bijzonder onderzoek, omdat het gefinancierd wordt door het bureau CLM zelf, dat dit jaar 40 jaar bestaat. Onderdeel van de missie van CLM is dat de gemaakte winst wordt geïnvesteerd in projecten die bijdragen aan verduurzaming van de voedselketen. Dijkman: “Deden we eigenlijk al, maar dat hebben we dit jubileumjaar vastgelegd in onze statuten. Niet CLM, maar het milieu moet erop vooruitgaan.” Dit onderzoek naar een meerprijs is al in de zuivel gedaan en biedt aanknopingspunten voor hardfruit, stelt CLM.