Het gigantische Chinese internetbedrijf Alibaba gaat Nederlands voedsel promoten. Webwinkel Hollandbuy, waarop Nederlandse voedingsmiddelen worden aangeboden, is opgenomen in de belangrijke Singles Day-campagne van Alibaba op 11 november.
Alibaba zet jaarlijks tijdens het Singles Day-evenement belangrijke webwinkels op de voorgrond.
Vaak kiest Alibaba gevestigde webwinkels uit voor het evenement. Hollandbuy is pas sinds augustus in de lucht. Dat de webwinkel nu al wordt uitgekozen, is volgens de initiatiefnemers een teken dat Alibaba veel van de afzet van Nederlandse voeding verwacht. Gek is dat niet, want Chinezen kochten de afgelopen jaren veel Nederlandse babymelkpoeder – al dan niet illegaal.
Hollandbuy is een initiatief van een serie Nederlandse bedrijven, de Chinese zakenman Edward Zhu en Aalt Dijkhuizen, voorheen bestuursvoorzitter van Wageningen UR. Door een serie voedselveiligheidsschandalen vertrouwen veel Chinezen de binnenlandse productie niet. Hollandbuy draait binnen T-mall, een webwinkel van Alibaba.
Dagomzet Singles Day €15 miljard
Singles Day, altijd op 11 november, werd in de jaren 90 geïntroduceerd als antwoord op Valentijnsdag. In 2009 maakte Alibaba er het grootste jaarlijkse ‘e-commerce evenement’ van China van. Inmiddels is het ook het grootste evenement in zijn soort wereldwijd. Volgens Alibaba werd vorig jaar op Singles Day €15 miljard omzet geboekt, via 120.000 bestellingen per minuut.
Op de webwinkel worden naast Friso-babymelkpoeder van FrieslandCampina ook soepen van Struik, Wickey-kinderfruit- en zuiveldranken van Refresco, ontbijtgranen van Brinta en biscuits van Sultana aangeboden. Er wordt gewerkt aan uitbreiding van het assortiment. Alibaba maakt het aanbieden van verse producten vooralsnog niet mogelijk.