Supermarktkoepel CBL gaat in overleg met handel, teelt en middelenfabrikanten over de discussie die is ontstaan over bijengevoelige middelen.
Directe aanleiding is de campagne van Greenpeace tegen supermarkten, al liepen er al langer gesprekken over middelen met ‘stakeholders’ in de dialoog duurzame gewasbescherming. Gaan de supermarkten om nu Greenpeace de druk opvoert? CBL-directeur Marc Jansen: “Het gaat eerst om kennis delen. Wat kunnen we en wat zijn de negatieve effecten van de voorstellen die nu zijn gedaan? Misschien zit er een kern van waarheid in de kritiek van Greenpeace. We hebben ons als branche nooit bezig gehouden met het bestrijdingsmiddelenbeleid, maar wel met residuen. Nu wordt ons verweten dat door het residubeleid het gebruik van middelen is toegenomen. We moeten nu een oordeel vormen over dit onderwerp, maar dat willen we samen doen met teelt en handel.”
Aanscherping
Jansen hint in zijn antwoord ook op mogelijk wettelijke aanscherping van overheidsregels voor middelen. Supermarkten zijn het namelijk zat om door belangenorganisaties te worden gezien als verlengstuk van de overheid.
Waar CBL de lijn van Greenpeace niet direct afwijst, noemt Jansen de juist gestarte campagne tegen supermarkten wel ‘buitengewoon onfatsoenlijk’ en ’tegen de afspraken’. In recente gesprekken met Greenpeace en CBL en in bredere overleggen zijn juist afspraken gemaakt over een ketenbrede aanpak van dit onderwerp. Supermarkten voelen zich daardoor in hun rug aangevallen op dit onderwerp.
Slachtofferrol
Greenpeace roept supermarkten niet alleen op bijengevoelige middelen te bannen. Greenpeace wil ook dat inkopers meer betalen voor groente en fruit. Jansen noemt dat een ‘grijsgedraaide plaat’ en ‘een val’. Jansen: “Boeren en tuinders trappen wel eens in die slachtofferrol. Ik zou zeggen, kies je vrienden zorgvuldig. Ik hoop toch niet dat de tuinders zich in die slachtofferrol laten duwen en niet als een schakel die daadwerkelijk wat kan veranderen in de keten.”