Doorgaan naar artikel

Campagne gassector helpt paprikateelt

De Nederlandse gassector is een campagne gestart om de energietransitie uit te leggen. Een radiocampagne draait om aardwarmte in de glasgroenteteelt.

In een radiospotje op NPO Radio 1 op 31 mei werd de vraag gesteld wat een paprikaplant te maken heeft met aardwarmte. Het spotje is onderdeel van de campagne Missie Energie, een initiatief van KVGN, de belangenbehartiger van de gassector.

De gassector beweegt zich steeds dichter naar de geothermiemarkt. De kennis van de ondergrond van de gassector wordt ingezet voor aardwarmte. Momenteel kijkt de gassector of oude gasputten geschikt zijn om aardwarmte te winnen. De verwachting is dat het voor een aantal putten mogelijk om zo ingezet te worden voor de energietransitie.

Missie energie

De spot verwijst naar de website www.missieenergie.nl, waar de glastuinbouw één van de verhalen over energietransitie inneemt. In een filmpje interviewt wetenschapsjournalist Diederik Jekel de voorzitter van het Platform Geothermie Frank Schoof.

Voorzorgsprincipe

Volgens Schoof zijn er 25 installatie nu in Nederland vooral in de glastuinbouw. Op consumentenniveau legt Jekel uit dat aardwarmte een vrijwel CO2-vrije warmtebron is. “Alleen voor de pompen is nog elektriciteit nodig.” Schoof wijst op het voorzorgsprincipe van boren in de diepe ondergrond. “We verstoren zo min mogelijk door water op te pompen en weer terug te brengen.”

Lees meer over het thema energie via GFactueel.nl/energie/

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin