Leve de crisis. Het volk is zich weer bewust van het belang van gezond voedsel en de telers ervan. Nu de daad nog bij het woord.
De coronacrisis en de klimaatcrisis strijden om voorrang. Beide bij elkaar lijken de Nederlander er weer volledig van te hebben doordrongen dat we blij mogen zijn met al die topboeren en toptuinders in Nederland. Dat blijkt uit de zevende Agrofoodmonitor.
Al sinds 2012 ondervragen onderzoekers van Wageningen UR duizenden burgers over hun waardering voor de agrarische sector, de boeren en tuinders en andere ondernemingen én de producten. Eerst nog tweejaarlijks, maar inmiddels elk jaar. Voedsel is immers ‘hot’.
Waardering omhoog in coronajaar
De overstap naar een jaarlijkse Agrifoodmonitor werd misschien wel ingegeven door het feit dat in coronajaar 2020 de op zich nog wel mooie, maar wel langzaam dalende rapportcijfers ineens flink omhoog gingen. De tuinbouw was in 2018 de populairste deelsector met een score van 7,36 op een schaal van 0 tot 10. Vorig jaar ging dat naar 7,97 en dit jaar naar een mooie 8,04. Alleen de akkerbouw doet het inmiddels nét nog ietsje beter met een 8,11. Hekkensluiter is de varkenshouderij met toch ook nog een heel aardige 6,53.
Dat de rapportcijfers toch naar die mooie 8 stegen, komt derhalve voornamelijk op het conto van de lege schappen aan het begin van de coronacrisis
Protesten temperden rapportcijfers
Die plotse opstoot van waardering valt natuurlijk ook samen met het zeer zichtbaar worden van boeren, op hun trekkers in Den Haag. Maar die boerenportesten vonden veel van de ondervraagde burgers net weer wat te ver gaan, aldus onderzoekster Marleen Onwezen.
Dat de rapportcijfers toch naar die mooie 8 stegen, komt derhalve voornamelijk op het conto van de lege schappen aan het begin van de coronacrisis, én de gang die veel consumenten maakten naar de winkeltjes van de boeren en tuinders op het omringende platteland.
Duurzaam scoort hoger
Dat laatste uit zich ook in de zaken die de ondervraagden belangrijker zijn gaan vinden aan hun voedsel. Waardering voor de eigenschappen regionaal, milieuvriendelijk, natuurlijk, rechtvaardig en transparantie zijn in deze laatste versie van de Agrifoodmonitor allemaal aanmerkelijk omhoog geschoten.
Smaak, vers en veilig scoren hoogst
Overigens blijven smaak, versheid en veiligheid de top 3, kort gevolgd door betaalbaar en gezond. Maar toch, al die duurzaamheidskenmerken maken wel duidelijk dat ook de klimaatcrisis een partijtje meeblaast in het hoofd van de burger.
Dat de voorspellende waarde van deze voorkeuren voor hun daadwerkelijke gedrag per definitie beperkt is, dat is ook bekend. Op de vraag of men ook meer wil betalen voor duurzame producten zegt zo’n 60% ja. En mensen geven ook aan “meer groente en fruit te willen eten”, zegt onderzoekster Onwezen.
Maar tussen willen en doen gaapt wel vaker een kloof in ons dagelijks leven en werken.