Buitenlandse telers steken meer geld in hun merk en uitbouw van het marktaandeel in de afzet van verse groente en fruit in Nederland.
Het afgelopen jaar investeerden Pink Lady-appeltelers ruim € 1,6 miljoen in het vergroten van hun Nederlandse marktaandeel via reclame. Nieuw-Zeelandse kiwitelers staken € 1,1 miljoen in promotie op de Nederlandse markt via traditionele media. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen.
Junami-telers steken meeste geld in promotie
Nederlandse telers blijven daarbij op enige achterstand. Junami-telers steken gezamenlijk ruim € 1 miljoen in promotie (een stijging van 20% afgelopen jaar), terwijl Fruitmasters met € 236.000 de investeringen in traditionele promotie verdubbelde. De traditionele promotie staat los van investeringen in proeverijen of andere acties via de winkelvloer of social media, een groeiende uitgave. Buitenlandse merken als Chiquita en DelMonte investeerden afgelopen jaar fors minder in de Nederlandse markt.
Grote investeerders Neerlands Glorie en Iglo
De grootste investeerders in promotie binnen de categorie groente en fruit is verwerker Neerlands Glorie (HAK) met ruim € 5 miljoen. Ook Iglo is met € 2 miljoen weer een grote speler op die markt, nadat de activiteiten vorig jaar waren terug geschroefd.
Kleine partijen zijn The Greenery, waar de uitgaven terugliepen naar bijna nul, en Greenco. Opvallend is dat Albert Heijn ruim € 100.000 steekt in de promotie van groente en fruit. Dat staat los van reclame voor groente en fruit in de eigen uitgave Allerhande.