De Britse supermarkt Sainsbury’s heeft het seizoen voor Britse tomaten verlengd dankzij het gebruik van LED-verlichting in de kassen tijdens de donkerder wintermaanden.
”Dat betekent dat je Britse tomaten straks ook kunt vinden op de kersttafel terwijl ze altijd al een bekende verschijning zijn in zomersalades,” aldus Sainsbury’s, de op twee na grootste supermarktketen van het land.
Voorzitter Nigel Bartle van de British Tomato Growers Association: ”Mensen kunnen altijd al genieten van Britse tomaten gedurende de zomer en willen dat dat ook in de winter mogelijk is. De telers hebben samen met onderzoekers en Sainsbury’s zelf erg veel werk gedaan om het seizoen te verlengen. Dankzij de LED technologie kunnen we meer Britse tomaten produceren dan ooit.” Volgens Bartle is het de eerste keer dat een grootschalig tomatenbedrijf in Groot-Brittannie – waarvan de naam niet wordt genoemd – deze technologie heeft toegepast.
Melissa Jones, producttechnicus bij de supermarkt, stelt dat haar klanten graag producten uit eigen land willen kopen. ”Deze reeks tomaten is weer een voorbeeld van het dichter bij huis telen van groente en fruit. Door nauw samen te werken met onze telers hebben we het seizoen kunnen verlengen. Daar hebben zij veel kennis en geld in gestoken.”