De grote meerderheid van Britse supermarktketens houdt vast aan de gesealde komkommer vanwege de houdbaarheidsvoordelen.
Daarmee volgen ze niet het voorbeeld van winkelketen Morrisons dat de seal heeft laten vallen in het streven het aantal verpakkingen te verminderen. Dat blijkt ook in winkels van Morrisons, dat Nederlandse komkommers van Kompany ‘naakt’ verkoopt.
De biologische komkommers (eveneens Nederlands) blijven wel geseald, omdat dit een eis is om biologisch naast gangbaar te mogen verkopen. Ook de halve komkommers (eveneens Nederlands) houden uiteraard hun verpakking.
Tekst gaat verder onder foto‘s
Tesco, Sainsbury’s, Co-op, Waitrose, Marks&Spencer, Lidl en Aldi vinden de voordelen van de gesealde komkommer te groot om het plastic in de ban te doen. De effecten van voedselverspilling die zouden optreden wanneer komkommers ongeseald worden aangeboden, zijn volgens hen groter dan het afvalprobleem door de plastic seals.
BelOrta-komkommers bij Lidl
Zowel Tesco als Lidl heeft Nederlandse komkommers liggen in de schappen. Lidl wordt met Nederlandse komkommer beleverd door BelOrta, blijkt uit een rondgang bij winkels van Lidl, Tesco en Morrisons op 8 augustus in West-Engeland.
Het besluit van Morrisons om in de maanden maart tot oktober de seal achterwege te laten, zou de verpakking van 16 miljoen seals schelen, aldus de Britse krant The Times.