De lege groenteschappen in Britse supermarkten waren wekenlang in het nieuws. Lange tijd waren Britse supermarkten een voorbeeld voor supermarktketens in heel Europa.
De Britse supermarkten liepen voorop met gemaksproducten, met online retail, met een succesvol schap met jaarrond aanbod van zachtfruit en met het ‘multi-tier’ huismerk (een budget-, een standaard- én een premium-variant). Allemaal zaken die door veel andere supermarktketens op het vasteland van Europa werden gekopieerd.
Voortrekkersrol van Britse supermarkten
Op een bijeenkomst met Britse zachtfruittelers die ik onlangs bezocht, werd met weemoed gesproken over de voortrekkersrol die de Britse supermarkten vroeger hadden. Daar is nu bitter weinig van over.
Sowieso was de stemming onder de telers tamelijk bedrukt. Waar de consumptie van aardbeien, blauwe bessen en frambozen in Nederland en Duitsland nog steeg in 2022, daalde de markt voor zachtfruit in het Verenigd Koninkrijk voor het eerst in lange tijd. Ondertussen blijven de eisen op het gebied van duurzaamheid en productspecificaties voor de telers onverminderd hoog. En dat terwijl ook in Groot-Brittannië de teeltkosten de pan uit zijn gerezen.
Langdurige samenwerkingen tussen AGF-leveranciers en supermarkten waarbij het om toegevoegde waarde draait, zijn schaars
De moordende concurrentie tussen de Britse supermarkten is alleen maar erger geworden in de afgelopen jaren. Dat komt onder meer door de opmars van discounters als Aldi en Lidl, online supermarkten, maaltijdpakketten en maaltijdbezorgdiensten.
Concurrentie op prijs
Concurrentie vindt er vooral op prijs plaats. Langdurige samenwerkingen tussen AGF-leveranciers en supermarkten waarbij het om toegevoegde waarde draait, zijn schaars. Er wordt door supermarktketens vooral met tenders gewerkt, waarbij leveranciers elkaar onderbieden om te mogen leveren.
Ook is er weinig flexibiliteit in het aanpassen van prijzen. Vaste prijspunten, bijvoorbeeld 3 pond voor een bak aardbeien of 99 pence voor een bloemkool, lijken heilig te zijn. Hierdoor ontstaat er weinig ruimte om leveranciers een hogere prijs te betalen. Een hogere prijs die noodzakelijk is in geval van schaarste.
Lege schappen als wake-upcall
Hopelijk zijn de lege schappen een wake-upcall voor de supermarkten dat er iets moet veranderen. Dat er (weer) meer aandacht moet naar langdurige samenwerking, innovatie en onderscheidend vermogen en minder naar de laagste prijs.