Hoewel bovenwettelijke eisen rond mrl’s wetenschappelijk bekeken overbodig zijn, zullen supermarktketens ze blijven opleggen. Het gaat namelijk niet om de feiten, maar om het gevoel en maatschappelijk draagvlak bij de consument. Producenten zullen daarin mee moeten gaan.
Onlangs maakte Albert Heijn bekend dat zij in 2019 de 28 middelen die het meest schadelijk zijn voor het milieu en voor bijen uit haar schappen wil weren. Dat betekent dat producenten die middelen in hun gewassen niet langer mogen gebruiken. “De consument wil geen chemie, dus dan wil de retail dat ook niet”, hield retaildeskundige Huub Welles van Welles Agro & Retail Desk zijn gehoor voor op het symposium ‘Innovatiedilemma: supermarkt versus teler of supermark én teler’. “Het is een ontwikkeling die je kunt proberen te vertragen, maar je zult er toch in mee moeten. Wetenschappelijk gezien is er ook geen reden voor bovenwettelijke eisen, maar hier gaat het om het gevoel bij de consument. Een gevoel kun je niet weerleggen met wetenschappelijke feiten. De consument wantrouwt die zelfs.”