Groenten & Fruit Actueel
||
Premium

‘Bovenwettelijke eisen zullen niet meer verdwijnen’

Hoewel bovenwettelijke eisen rond mrl’s wetenschappelijk bekeken overbodig zijn, zullen supermarktketens ze blijven opleggen. Het gaat namelijk niet om de feiten, maar om het gevoel en maatschappelijk draagvlak bij de consument. Producenten zullen daarin mee moeten gaan.

Laatst geüpdatet:

Robert Sandee (l), Dave Smit en Gerard Kouwenberg vertelde op het symposium Innovatiedilemma’s op vragen van Janjo de Haan (r) hun ervaringen in contacten met de retail.

Hoewel bovenwettelijke eisen rond mrl’s wetenschappelijk bekeken overbodig zijn, zullen supermarktketens ze blijven opleggen. Het gaat namelijk niet om de feiten, maar om het gevoel en maatschappelijk draagvlak bij de consument. Producenten zullen daarin mee moeten gaan.

Onlangs maakte Albert Heijn bekend dat zij in 2019 de 28 middelen die het meest schadelijk zijn voor het milieu en voor bijen uit haar schappen wil weren. Dat betekent dat producenten die middelen in hun gewassen niet langer mogen gebruiken. “De consument wil geen chemie, dus dan wil de retail dat ook niet”, hield retaildeskundige Huub Welles van Welles Agro & Retail Desk zijn gehoor voor op het symposium ‘Innovatiedilemma: supermarkt versus teler of supermark én teler’. “Het is een ontwikkeling die je kunt proberen te vertragen, maar je zult er toch in mee moeten. Wetenschappelijk gezien is er ook geen reden voor bovenwettelijke eisen, maar hier gaat het om het gevoel bij de consument. Een gevoel kun je niet weerleggen met wetenschappelijke feiten. De consument wantrouwt die zelfs.”

Mis geen enkel topverhaal van Groenten & Fruit

Dit Premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.

Lees alle premium artikelen met eindeloze toegang

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Loop voorop in de sector met diepgaande inzichten

Beleef journalistiek van topniveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Jeroen Verheul

Jeroen Verheul

Ton van der Scheer

Ton van der Scheer

Stan Verstegen

Stan Verstegen

Peter Visser

Peter Visser

Abonneer vanaf €20 per maand

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers