De start van het Holland-seizoen liet dit jaar bij paprika een wisselend beeld zien. De prijsvorming is beter door lage volumes vanuit de import, het donkere en koudere voorjaar en deels later planten.
“Het importseizoen van alle kleuren paprika is goed gelopen”, zegt Wouter Willems, manager sales van Royal ZON. Voor het achtste jaar op rij zijn er groene, rode, gele en oranje paprika’s uit het Spaanse Almería voor de klok geveild. Vanaf week 43-44, het eind van de Nederlandse productie, is er tot aan de kerst veel product vanuit Spanje gekomen. Door de goede nazomer met goed weer was de paprikaproductie daar groot.
“Na de kerst waren die extra kilo’s er niet meer. Weinig product heeft tot hogere prijzen voor paprika geleid. De prijzen gingen van € 1,20 per kilo voor de kerst naar € 2 per kilo na de kerst.”
De aanvoer vanuit Spanje was zeer wisselend vanwege de verandering van koud, daarna warm en vervolgens nat weer. De kleinere import zorgde mede voor hogere prijzen. De kwaliteit was niet altijd even goed. “De Spaanse paprika’s zijn tegenwoordig netjes verpakt met 5 kilo in een doos met aanduiding. Ze voldoen ook aan de MRL-eisen.”
Wispelturige start Holland-seizoen
De ZON-manager: “De Nederlandse paprikatelers met een goed energiecontract hebben toch op de normale tijd geplant. Hun productie kwam in week 10-11 op gang. De volumes waren nog beperkt vanwege het donkere weer. Deze voorlopers hebben bovengemiddelde prijzen voor hun paprika’s gehad. Na de oogst van hun eerste zetsel, dat in week 3-4 is aangemaakt, liet het volgende zetsel door het donkere voorjaar op zich wachten en viel er een gat in de productie.”
“Ook de latere planters waren in week 12-13, wanneer de supermarkten met Hollands product willen starten, nog niet in productie. Andere jaren is dat wel het geval. Het koude voorjaar werkt ook niet mee aan de doorkleuring van de paprika, waardoor er nog steeds te weinig product is. De productie van de late planters komt pas in week 18 op gang, waardoor dan de volumes toenemen.”
Vliegende start paprikaprijzen
In vergelijking met vorig jaar is de prijsvorming dit jaar beter. “Vorig jaar was er in week 17 een dieptepunt in de prijzen”, zegt Ton van Dalen, directeur Oxin Growers. “De paprikaprijzen hebben dit jaar een vliegende start gemaakt. Gemiddeld zijn de prijzen van geel, rood en oranje 80% hoger; wel is de prijs van de groene paprika in week 16 10% lager dan vorig jaar.”
De hogere prijzen zijn volgens de directeur een gevolg van de kleinere aanvoer. “Vorig jaar maart was er meer zon; dit jaar is er minder licht en is het kouder. Hierdoor is de kleuring trager en komt de productie twee weken later.”
Prijsvorming nog afwachten
De verwachting is dat tot en met week 18 de aanvoer van paprika’s niet hoog zal zijn, maar wel de prijzen. In week 16 liggen de prijzen voor de ‘kleurtjes’ rond de € 3,50 per kilo. Van Dalen: “Wat er daarna met de prijsvorming gaat gebeuren, moeten we afwachten. Ondanks de achterblijvende productie zal de paprikaplant op een gegeven moment toch de kilo’s gaan produceren. In Nederland zitten we boven de 1.600 hectare paprika. Dit kan een omslagpunt in de productie zijn. Meer paprika’s kunnen voor lagere prijzen zorgen.”
In week 17 zijn er veel contracten bij de supermarkten ingegaan, die ingevuld moeten worden. “Telers denken dat hiervoor nog onvoldoende volume is. Dan moet er in de daghandel worden bijgekocht, wat forse prijsstijgingen tot gevolg kan hebben.”
Nog geen winkelacties
Willems: van ZON: “Het is afwachten hoe met een productietoename van paprika de afzet de komende periode zal gaan. Tot week 17 hebben de supermarkten nog geen winkelacties gedaan, maar die zullen de komende tijd wel komen, om extra product af te zetten. Blijven vraag en aanbod dan in evenwicht? Want de Duitse supermarkten kunnen behoorlijke volumes wegtrekken bij een actie.”
De manager vindt het een goede ontwikkeling dat telerscoöperaties samen willen werken met Royal ZON om de daghandel op de klok sterker te maken.
Hogere loonkosten
Door hoge energieprijzen stoppen veelal kleinere bedrijven met het telen van paprika’s. Het bedrijf wordt verkocht of ze gaan bijvoorbeeld zaadteelt doen. De hogere kosten komen niet alleen door energie, maar vooral door loonstijgingen. Van Dalen: “De hogere kosten kunnen ze goedmaken met hogere productprijzen.”
Kwaliteit blijft ook dit jaar een belangrijk aandachtspunt in de teelt vanwege de inwendige gebreken en bij het verpakken vanwege steelrot. “In Nederland kennen we een hoge kwaliteitstandaard, die we hoog moeten houden. Hiermee moeten we voorkomen dat supermarkten op zoek gaan naar andere wegen om paprika’s te kopen.”
Bekijk actuele prijzen van paprika op GFactueel.nl/markt