Voortschrijdende schaalvergroting en technologische ontwikkeling zorgt voor steeds goedkopere boodschappen.
Dat streven naar lagere productiekosten loopt parallel met de grotere prijsdruk door inkopers uit retail. Die vechten elkaar de tent uit met acties en aanbiedingen. In de eerste vijf maanden van dit jaar bestond bijna 20 procent van de totale supermarktomzet (exclusief Aldi en Lidl) uit aanbiedingen als 1+1 gratis, 2+1 gratis en ’tweede voor de halve prijs’. Volgens marktonderzoeker IRI is dat een record. Oorzaak is de felle concurrentie tussen de grote supermarktketens. Dat jaagt het aantal aanbiedingen op.
Versproducten
Ander onderzoek van IRI op de Franse markt laat zien dat de oplopende prijsoorlog in Frankrijk vooral de A-merken van schoonmaak- en voedingsproducten raakt. Het prijseffect voor versproducten is beperkter. Nederland wordt in dat onderzoek aangehaald. De prijzenslag tien jaar geleden zorgde voor veel margeverlies bij fabrikanten en zelfs kwaliteitsverlies in bewerkte producten.
hyperconcurrentie
Aan het stunten komt voorlopig geen einde, zegt merkendeskundige Paul Moers tegen NOS Radio 1 Journaal. “Het aantal aanbiedingen neemt zo toe omdat er – zeker tussen de supermarkten – een hyperconcurrentie is ontstaan. De drie grote jongens vechten elkaar de tent uit: Albert Heijn met een marktaandeel van 35 procent, Jumbo met 20 procent en Lidl met bijna 10.”