Boer zoekt vrouw kan een mooi podium zijn om consumenten meer bij te brengen over komkommer en spruitjes. Dan moet het verhaal wel goed verteld worden.
Volgens het GroentenFruit Bureau liggen hier kansen voor de sector. Dat komkommerteler Arthur van Geest uit Tinte en spruitjesteler Johan Doff uit Uithuizen meedoen aan het programma was een verrassing voor het bureau dat gaat onderzoeken hoe de sector kan profiteren van het programma. “We kunnen op zijn minst contact zoeken met de teler hoe hij het beste zijn verhaal kan houden”, laat het bureau weten. “Dit is een unieke kans.”
Wout Limburg, voorzitter van komkommmercollectief K4, is het met hem eens. “Ik kan niet peilen wat het promotionele effect is, maar het is zeker positief naar de consument toe. Als K4 doen we niets met dit programma. Onze consumenten zitten door heel Europa, maar in Nederland is ook een behoorlijk aandeel. Kijk naar de gerberateler vorig jaar en je ziet dat er een positief effect van uitgaat.”
In het programma van afgelopen zondag verbaast presentatrice Yvon Jaspers zich over de acht dagen dat een komkommer groeit. Uit het antwoord van Van Geest kan de indruk worden gewekt dat weinig voedingswaarde in komkommer zit. Die indruk zou niet juist zijn, stelt een teler. “Alle nodige sporenelementen zitten erin, dat moet je niet afdoen zoals in dat programma gebeurde.”
Spruitjesteler Doff lijkt dat te begrijpen. In het programma serveerde hij spruitjessoep aan presentatrice Yvon Jaspers. Ze vond het heerlijk.
Overigens is het nog niet zeker dat Van Geest veel in het programma voorkomt. Daarvoor moet hij veel brieven ontvangen. Daar lijkt Jan Varekamp, gewasmanager glasgroente bij LTO Groeiservice via Twitter op in te spelen. Hij roept leuke vrijgezellen op te reageren.